„Kontrola ministerstva financí odhalila zásadní pochybení a trestuhodnou laxnost Všeobecné zdravotní pojišťovny při revizní činnosti. V důsledku toho přišla pojišťovna o desítky miliónů korun z veřejných prostředků,“ uvedl ke kontrole ministr financí Andrej Babiš (ANO).

Při kontrole revizního systému úředníci zjistili, že kapitálově i personálně propojení poskytovatelé ambulantní péče (Nemocnice sv. Alžběty) a laboratorní péče (OmniLab) spolupracovali při vykazování zdravotní péče, která byla pro pojišťovnu extrémně drahá.

„Vše nasvědčuje tomu, že její poskytnutí buď ani neproběhlo, či nebylo provedeno důvodně,” uvedlo ministerstvo financí.

„Prakticky všechna významnější zjištění, k nimž kontrola dospěla, spadají do období hluboko před nástupem stávajícího managementu. Odehrála se navíc na nižší manažerské úrovni v jedné z regionálních poboček," citovala ČTK mluvčího VZP Oldřicha Tichého, podle něhož již byla zjednána náprava.

Úhrady narostly o desítky miliónů korun

Podle kontroly za každého pacienta poslaného z nemocnice z oddělení imunologie a alergologie od roku 2009 účtovala laboratoř pojišťovně desítky tisíc bodů. V roce 2009 to bylo více než 25 tisíc bodů, v roce 2010 více než 43 tisíc bodů, v roce 2011 již přes 83 500 bodů. Po poklesu na 55 tisíc bodů v roce 2012 se rok nato jednalo o rekordních 114 400 bodů a v roce 2014 dosáhla úhrada 109 000 bodů.

Za pacienty z ostatních ambulancí přitom byly úhrady mezi dvěma a třemi tisíci body.

Úměrně růstu počtu bodů rostly i úhrady pojišťovny. Z 19 miliónů korun v roce 2009 na 138 miliónů v roce 2014.

Úhrada za zdravotní výkony společnosti Omnilab od VZP
rok
 bodyčástka (v miliónech Kč)
2009
25 000
19
2010
43 000
35
2011
83 500
87
2012
55 000
81
2013
114 400
121
2014
109 000138
zdroj: ministerstvo financí

Resort se pozastavil i nad jednáním pojišťovny, která odhalila možné podvodné jednání a vypověděla oběma poskytovatelům smlouvy. „Později však bez zjevného důvodu své výpovědi vzala zpět, a poté dokonce poskytovatelům prodloužila smlouvu na další období,” uvedlo ministerstvo.

Kontrola odhalila rovněž významný podíl neřešených stížností pojištěnců regionální pobočky Praha na vykázanou péči, kterou nečerpali. Podle resortu mělo dojít k selhání kontrolních mechanismů pojišťovny.