Ve středu však na dotaz ČTK, zda si nemyslí, že dva až čtyři policisté na zhruba padesátikilometrových úsecích D1 nejsou málo, odpověděl, že stavy policistů na dálničních odděleních už byly od pátku posíleny. "Žádnou takovou informaci nemám, o navýšení počtů policistů na odděleních bych musel vědět," řekl dnes ČTK vysoký policejní důstojník. Podle něj byl počet dálničních policistů nárazově navýšen nikoliv od pátku, ale v pátek při mimořádné dopravně bezpečnostní akci.

To dnes přiznal i premiér. "Tak tomu bylo minulý týden, kdy bylo nasazeno všech pět dálničních oddělení na plný výkon a tři družstva zhruba po 20 lidech z Prahy, Středočeského a Jihomoravského kraje," sdělil s tím, že stejné posílení hlídek je plánováno i na tento pátek. Podle policejního důstojníka ale takovéto akce nejsou systémové, navíc policii chybí finance na odměňování za přesčasy. "Do služby byli povoláni ti, co měli mít volno. Donekonečna to tak řešit nelze, peníze na přesčasy byly vyčerpány," konstatoval.

Neviditelní policisté na motocyklech

Premiér ale slíbil, že akce skončí počátkem listopadu poté, co budou z dálnice odstraněny četné uzavírky. Právě kvůli nim byly podle něj hlídky posíleny na dny s vyšším provozem. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského měly být na dálnici nasazeny i policejní hlídky na motocyklech. Ani o policistech na silných strojích na stokilometrovém úseku dálnice D1 na Vysočině nikdo z kompetentních nic neví.

Dopravní policisté navíc míní, že motocykly by jim v zimních kalamitách nebyly nic platné. Na ledovce a ve sněhu by se s nimi nikam nedostali. Jedna až dvě dvoučlenné hlídky na padesátikilometrových úsecích D1 tak i v nastávajícím zimním období budou řešit nenadálé kalamitní situace. Zajistit musí místo nehody, její vyšetřování, ale také bezpečnost stovek řidičů v koloně a odklon dopravy.

Krize řeší policisté, kteří mají volno

Zatímco hasiči mají pohotovost na svých pracovištích stejně jako zdravotní záchranná služba, dálniční policie musí v nenadálé situaci svolávat mobilním telefonem lidi, kteří mají volno. Například v zimě se ale na dálnici nemohou dostat, protože i objízdné trasy jsou totálně zablokovány.

Dálnice se budovala před 30 lety, vozovka nesplňuje normy, kapacitně nestačí pojmout zvýšené množství aut. Nedostatek je odpočívadel i jízdních pruhů. Ministr průmyslu Milan Urban ČTK řekl, že zvýšením kapacity D1 se bude vláda zabývat ještě letos.