Hlavní obsah

Silný vítr zastavil lanovky na Ještěd i na Sněžku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Liberec
Aktualizováno

Silný vítr zastavil v úterý kabinovou lanovku na Ještěd i na Sněžku. V Krkonoších vítr dosahoval rychlosti místy přes 100 kilometrů v hodině. Provoz lanovky na Sněžku je možný pouze do rychlosti větru 60 km/h. O zastavení provozu lanovek informovali jejich pracovníci.

Foto: Jaroslav Švehla, Právo

Nácvik evakuace pasažérů kabinové lanovky na Ještěd

Článek

„Fouká severní vítr,” poznamenal přednosta ještědské lanovky Vladimír Štěpán. Kdy se lanovka rozjede, nedokázal odhadnout. Předpověď ale není příznivá. „Foukat má celý den, navíc se ve výškách nad 900 metrů mají přidat sněhové přeháňky,” dodal.

Vrchol liberecké dominanty je v 1012 metrech nad mořem. Není to letos poprvé, co lanovka na Ještěd kvůli větru stojí. V únoru tam rychlost větru v nárazech přesáhla dokonce 130 kilometrů. Nebezpečný je hlavně ten boční, který kabiny na lanech rozhoupává. „Provoz je v takovém případě povolen do rychlosti větru 16 metrů za sekundu,” uvedl přednosta. To je v přepočtu 58 kilometrů za hodinu.

Spuštění závisí na oslabení větru

Na hřebenech Krkonoš byla dopoledne silná mlha, teploty se na Sněžce pohybovaly kolem jednoho stupně nad nulou. V údolích bylo o něco tepleji, středisko Pec pod Sněžkou v úterý hodinu před polednem hlásilo asi pět stupňů nad nulou. Opětovné spuštění lanovky závisí na zeslábnutí větru. V pondělí lanovka jezdila na obou úsecích.

Kabinová lanovka na Sněžku je po kompletní výměně v provozu na prvním úseku od prosince 2013, na druhém úseku jezdí od února 2014. Nové zařízení za více než 300 miliónů korun nabízí turistům čtyřmístné kabiny místo dřívějších otevřených dvousedaček na zařízení z roku 1949. Pokud lanovku neomezuje vítr, je v pravidelném provozu denně od 8.00 do 18.00.

Dvoukabinová lanovka na Ještěd je v provozu už více než 80 let, loni na vrchol vyvezla 291 070 lidí. To je nejvíc za posledních osm let. Lanovku vybudovala na náklady Československých státních drah chrudimská firma František Wiesner. Její stavba začala 15. června 1932 a do provozu byla uvedena 27. června 1933. V letech 1971 až 1975 byla lanovka modernizována.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám