„Stíhací letoun MiG-29 byl vrcholem techniky, kterou tehdejší Československá lidová armáda disponovala. Je to jeden z původních strojů, který byl v roce 1989 do Československa dodán na letiště v Žatci, kde sloužil a létal. Při rozdělení republiky v roce 1993 byl předán slovenské straně. Celkově má nalétáno 240 hodin,“ uvedl správce expozice Miroslav Khol.

Letecké muzeum Kbely získalo MiG-29 ze Slovenska výměnou za Il-28. Ten na Slovensku chyběl, takže to byla pro obě strany výhodná výměna. Vzhledem k tomu, že stíhací letoun MiG-29 již nebyl letuschopný, musel být rozložen na několik hlavních celků a do muzea přepraven na podvalnících. Technikům pak trvalo s přestávkami více než půl roku, než ho opět sestavili.

Letoun putoval do ČR částečně rozložený na návěsech

Letoun putoval do ČR částečně rozložený na návěsech

FOTO: Vojenský historický ústav

"Dlouhou dobu jsme se snažili získat tento letoun do sbírek Vojenského historického ústavu (VHÚ), protože máme stíhací letouny značky MiG od 50. let až po poslední MiG-21, který létal u československého, respektive českého letectva. Po rozdělení federace jich část odletěla na Slovensko a část byla vyměněna do Polska za vrtulníky Sokol. A nám chyběl do série," řekl ředitel VHÚ Aleš Knížek.

Stíhačky MiG byly podle vojáků a odborníků tím nejlepším, co měla někdejší Československá lidová armáda z letecké techniky k dispozici.

Opravené hangáry

Druhou novinkou v prezentaci letecké a vojenské historie je zpřístupnění dvou opravených unikátních hangárů v areálu Stará Aerovka, které byly postaveny ve 20. a pak ve 40. letech.

„Jednak je to hangár, kde přibližujeme historii firmy Aero a ve druhém pak představujeme bombardovací a bitevní letouny z období od 2. světové války až do 80. let minulého století. Z těch nejzajímavějších jsou tam stíhací bombardéry řady Suchoj a zrekonstruovaná příď sovětského bombardovacího letounu Petljakov Pe-2,“ uvedl Khol a doplnil, že muzeum je přístupné zdarma.