„Městská policie byla zřízena především k udržování veřejného pořádku a je načase jí spíše kompetence ubírat než přidávat,“ řekl Právu šéf klubu ODS Zbyněk Stanjura. S návrhem na odebrání pravomoci původně přišel v lednu předseda senátorů ODS Jaroslav Kubera. [celá zpráva]

Sám Stanjura má osmileté zkušenosti jako někdejší primátor Opavy a z titulu funkce i velitele městských strážníků. Jeho město prý radary nikdy ani nekoupilo, protože úkolem strážníků je něco jiného než pěchovat městskou kasu penězi z pokut za rychlost. Tu má podle něj měřit státní policie.

„Mnozí máme své zkušenosti, takže by návrh mohl mít šanci na schválení,“ dodal Stanjura s tím, že jeho klub bude hledat podporu u dalších stran. Ve Sněmovně ale sedí mnoho komunálních politiků, kteří s nápadem nesouhlasí, byť mnozí přiznávají, že někde strážníci skutečně slouží jako výběrčí peněz do obecní pokladny.

„Ze silnic by byla závodní dráha“

Právě silná lobby lokálních politiků před lety pravomoc strážníků k měření rychlosti prosadila. Za líbivý považuje chystaný návrh ODS bývalý státní i městský policista, poslanec ANO a sněmovní zpravodaj k vládní novele Bronislav Schwarz.

„Taky mi hodně vadí, když si bezpečnost silničního provozu pletou s naplněním kasy,“ připustil na dotaz Práva s tím, že ale zrušení této pravomoci není řešením. „Ryba smrdí od hlavy,“ tvrdí poslanec, podle něhož záleží na tom, co po strážnících vyžaduje primátor nebo starosta, jenž obecní policii řídí.

Jeho zkušenost z práce v čele městské policie v Mostě je taková, že rychlost měřili třikrát v roce pod dohledem státní policie v rámci dopravní akce Kryštof. Schwarz se obává, že v případě zrušení práva strážníků měření rychlosti by se z některých silnic mohla stát závodní dráha, protože dopravní policie na to nemá dostatečné kapacity. Dokumentuje to třeba na pražském okruhu, který město osadilo stacionárními radary, které alespoň nutí řidiče stáhnout nohu z plynu.

Schwarz se chystá navrhnout, aby peníze vybrané obecní policií za překročení rychlosti nebyly příjmem městských pokladen, ale státního rozpočtu. To by bral i Stanjura, protože by strážníci už neměli motiv překvapovat řidiče.„Pak se uvidí, jestli někdo jenom rejžuje, anebo mu skutečně jde o bezpečnost silničního provozu,“ uvedl Schwarz.

Škoda peněz?

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch nechtěl nápady poslanců komentovat, protože to podle něj přísluší ministerstvu vnitra. „Takový návrh není první a zřejmě ani poslední, takových se objevilo několik,“ řekl Právu.

Šéf resortu Milan Chovanec (ČSSD) není kategoricky proti, což naznačil už v minulosti. „Městská policie by nemusela mít pravomoc měření rychlosti, primárně by měla sloužit občanům města, řešit veřejný pořádek,“ sdělil na dotaz Práva. Počká si prý na podrobnější analýzu.

Zásadně proti odebrání pravomoci strážníkům je naopak bývalý dlouholetý starosta Semil, poslanec Jan Farský (TOP 09/STAN), který bude přesvědčovat své kolegy v klubu. „Jestli někdo tvrdí, že strážníci tuto pravomoc zneužívají, ještě není důvod, aby se dodržování pravidel přestalo vymáhat,“ řekl Právu.

Birke: Pomoc městských policistů je u nás nutná

Sám prý takovou zkušenost, alespoň z Liberecka, nemá. „Já bych to proto městské policii nechal, protože tím pomáhají k bezpečnosti území tam, kde to státní policie nestíhá,“ poznamenal.

Skeptický je ke změně také někdejší šéf dopravní policie, poslanec soc. dem. Stanislav Huml. „Asi to bude souboj, protože starostové nebudou chtít takovou pravomoc pustit, jelikož do toho hodně investovali, nakoupili radary,“ řekl Právu.

To Právu potvrdil jeho stranický kolega a starosta Náchoda Jan Birke s tím, že nejde jen o počáteční náklady, ale také každoroční nutnou kalibraci přístrojů. Dodal, že v jeho regionu je velká nehodovost, jen přes Náchod projede 30 tisíc aut denně, takže pomoc městských policistů je nutná.

„Máme skvělou spolupráci se státní policií. Ta kontroluje mezinárodní tahy a my zase krajské a místní komunikace, kde především Poláci jezdí neurvale,“ dodal Birke.