Problémy s posudky o dopadech na životní prostředí má v Česku 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU. Ministerstva životního prostředí, dopravy a místního rozvoje už od loňského roku vyjednávají o výjimkách pro tyto stavby, které byly naplánovány ještě během platnosti staré legislativy, zatím ale bez přesvědčivého výsledku.

Přestože ministerstvo dopravy další vyjednávání v Bruselu nevzdává, rozhodlo se pracovat i na variantě, že se výjimky získat nepodaří a bude nutné procesem EIA u problémových staveb projít znovu. Úřad kvůli tomu připravuje do vlády materiál, ve kterém navrhne zahájení prací na opakování procesu EIA současně s přípravou dalších kroků, jako jsou výkupy pozemků a územní řízení.

Nové posudky znamenají další průtahy

Nové posuzování dopadu staveb na životní prostředí ale znamená pro stavby citelné zdržení. Příprava dokumentace vyjde minimálně na rok, další minimálně půlrok si na vypracování posudku vyhrazuje ministerstvo životního prostředí, uvedl na zasedání sněmovního hospodářského výboru v minulém týdnu náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Podle něj jde ale o optimistické odhady, uvedená půlroční lhůta pro rozhodování ministerstva životního prostředí rozhodně není nyní pravidlem, dodal.

Kvůli hrozícímu zdržení dopravních staveb svolala pravicová opozice mimořádnou schůzi. [celá zpráva]