„V naší zemi jezdí 135 tisíc výtahů určených pro dopravu osob nebo nákladů, více než čtvrtina z nich potřebuje vyměnit nebo alespoň částečně modernizovat,“ sdělil Právu výtahový inspektor Vlastimil Graca z Bureau Veritas.

Za stav výtahů jsou zodpovědní jejich provozovatelé, tedy například majitelé domů. „Pokud budou nedobrou technickou úroveň zařízení přehlížet, lidem hrozí vážné úrazy, v některých případech mohou být cestující dokonce ohroženi na životě,“ upozornil Graca.

Výlučně lidi přepravuje v Česku asi 95 tisíc výtahů. To, že nebezpečných jich je v provozu stále hodně, potvrdil Právu i generální sekretář Unie výtahového průmyslu ČR (UVP) Jan Dvořák.

Záchranář spadl do výtahové šachty

Doložil to na případu, kdy záchranáři vezli domů nemohoucího člověka na vozíku pro invalidy. „Jakmile dotyčného dopravili do bytu, jeden ze záchranářů naložil prázdný vozík do výtahu a chtěl sjet dolů. Výtah neměl klecové dveře, takže se vozík záhy zasekl o přední stěnu šachty. Se záchranářem to vyrazilo zadní stěnu klece, on spadl do šachty a k tomu všemu na něj výtah v šachtě najel. Záchranář utrpěl těžká zranění,“ vylíčil Dvořák.

Různé úrazy končetin, případně i zapadnutí klíčů či jiných předmětů do šachty bývají podle odborníků právě důsledkem toho, že některé kabiny výtahů stále nemají vlastní dveře a mezi kabinou a dveřmi na chodbu je několikacentimetrová mezera.

V ohrožení jsou i děti a psi

Dalším problémem je i automatické zavírání dveří, kterému zabrání pouze pohyb zachycený pohybovým čidlem neboli „světelnou závorou“, případně zmáčknutí příslušného tlačítka. Světelná závora však bývá často jenom ve výši kolen, takže pokud ji například podběhne pes na vodítku nebo nad ni strčí do zavírajících se dveří ruku malé dítě, může dojít k maléru.

„Mezi časté technické nedostatky patří nevyhovující dveřní uzávěrka včetně spínače šachetních dveří, nevyhovující bezpečnostní rozměry horní a dolní části šachty výtahu nebo jednoduchý přístup do šachty výtahy pro vandaly,“ uvedl Graca.

Podle Jana Dvořáka z UVP je nejekonomičtější vyměnit výtahy za nové. Výtahový inspektor Graca ale připouští i možnost částečné modernizace, byť za cenu, že bude nutné výtahy v rámci postupných rekonstrukcí několikrát rozebírat a opětovně montovat.

„Před zahájením prací by si však majitelé domů měli nechat zhotovit posudek nezávislého odborníka. Ten prověří nabídky firem na revitalizaci či výměnu výtahu, například zda nejsou předražené, nebo dokonce zbytečné,“ doplnil Graca.

Nedostatky v legislativě

Odborníci také upozorňují na nedostatky v legislativě a chybějící státní technický dozor.

„Tyto kompetence nemá žádné ministerstvo ani jiný ústřední orgán. Jediné, co existuje, je kompetence ministerstva práce a sociálních věcí k zajištění bezpečnosti práce, tedy oblast pracovněprávních vztahů. Jinak není nic a v dohledné době bude zřejmě i nadále možné provozovat například v bytových domech cokoliv,“ varoval Dvořák s tím, že vláda a parlament by se provozem nebezpečných technických zařízení měly začít urychleně zabývat.