Hlavní obsah

Vládní letka byla doslova na roztrhání

Právo, ada, nig
Praha

Velitelé armádních vzdušných sil mají nejspíš v těchto dnech horší spaní. O stroje vládní letky se totiž strhl nečekaný zájem. Stačily dopředu plánované lety předsedy vlády Bohuslava Sobotky do Londýna a šéfa Sněmovny Jana Hamáčka do Paříže, nadto ve stejnou dobu odlet airbusu pro pětici Čechů do Bejrútu, odstavení druhého na několikadenní revizi, cesta ministra obrany Martina Stropnického strojem Jak-40 do Nizozemska a honička pro armádu byla na světě.

Článek

Šéf financí Andrej Babiš přitom využil jako obvykle ke své pracovní cestě do Francie běžnou linku.

S drobnou komplikací se tak musel vypořádat Sobotka, pro kterého se obratem vracel tryskový stroj Challenger od Hamáčka z Francie.

Kvůli malé kapacitě letadla bylo navíc nuceno několik lidí z premiérova doprovodu zůstat nakonec doma. Do tohoto stroje na střední a velké vzdálenosti se vejde pouze 17 cestujících a je jedním z pětice letadel, která má armáda pro přepravu ústavních činitelů k dispozici.

K dalším patří právě nejpoužívanější dva Airbusy A-319 CJ na dlouhé trasy s kapacitou 44 a 96 lidí a dva starší ruské letouny Jak-40 pro 16 až 18 a pro 26 pasažérů. Ty slouží k cestám na krátké vzdálenosti a armáda počítá v příštích letech s jejich vyřazením.

Foto: Armáda ČR

Challenger CL-601 z vládní letky

Kvůli permanentnímu pohybu airbusu a challengeru v průběhu uplynulých dvou dnů ve vzduchu nejspíš byli vojenští piloti, řečeno v nadsázce, ušetřeni takzvaných záletů. Ty jsou před každou cestou politických špiček nuceni absolvovat v případech, že letadlo stálo na zemi déle než dvaasedmdesát hodin.

Vytížení vládních speciálů tak může nahrát úvahám ministerstva obrany o případném pořízení třetího airbusu. Mělo by jít o stroj s menším komfortem, bez koupelny a VIP salónu.

Související témata:

Foto: Aleš Zápotocký, ČTK

Premiér Bohuslav Sobotka v New Yorku

Foto: Poslanecká sněmovna ČR, Novinky

Jan Hamáček

Foto: Petr Horník, Právo

Ministr obrany Martin Stropnický

Pro ústavní činitele by měl sloužit až v druhé řadě. Hlavně má být určen pro vojenskou, zdravotnickou a humanitární přepravu.

Reklama

Výběr článků

Načítám