Hlavní obsah

Čistit kamióny od sněhu a ledu je kaskadérství

Právo, Milan Vojtek

Auta obalená ledem a sněhem nebudou smět vyjet na silnici. Novelu zákona o silničním provozu schválil v minulých dnech Senát, teď čeká na podpis prezidenta. Osobní auto očistí řidič za pár minut, u kamiónu či autobusu to ale znamená práci ve čtyřmetrové výšce, kterou není kde a jak provést.

Foto: Jaroslav Švehla, Právo

Ilustrační foto

Článek

Úklid sněhu na střeše kamiónu je totiž práce ve výškách, která podléhá zvláštním předpisům. Pro nebezpečí uklouznutí platí zákaz práce ve výšce za deště, sněžení nebo tvorbě námrazy či teplotě pod minus 10 stupňů. Jak tedy povinnosti vyhovět?

Stát přehrává odpovědnost na firmy. Vedoucí odboru inspekce Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci Státního úřadu inspekce práce Ondřej Varta říká, že řešení je věcí dopravce. Potvrdil, že uvedená omezení pro práci ve výškách platí i pro úklid sněhu.

„Zákaz řídit vozidlo, ze kterého by uvolněný led mohl ohrozit bezpečnost provozu, může být zdrojem neřešitelných situací,“ upozornil předseda Sdružení řidičů CZ (SŘ CZ) Pavel Lukáš. Vyhovět lze před odjezdem kamiónu či autobusu z areálu dopravce, ten však bude muset pořídit rampu nebo plošinu, ke které vozidlo přijede a řidič sníh a led bezpečně ze střechy shrne na vhodné místo.

Je to na řidiči

„U nás k tomu máme mycí linku, kde lze očistit auto před výjezdem a naši řidiči tuto povinnost mají. Ale jen malé procento jízd začíná ve firmě,“ řekl generální ředitel břeclavské společnosti Bors František Zugar s tím, že velká část jízd začíná mimo mateřský podnik.

„Spíše si myslím, že zákonodárci chtěli určit, kdo je za případné škody zodpovědný, aby podobné případy nebyly z takzvané vyšší moci, ale aby byl konkrétní viník,“ dodal Zugar. Co jde v garážích zaměstnavatele, není možné na cestě.

„Pokud nebude na každém parkovišti pro kamióny rampa, je situace neřešitelná. A ani pak nebude možné vždy zákonu vyhovět, parkovišť je málo, kamióny postávají, kde to jde,“ říká Lukáš. Resort dopravy vidí vše jasně.

„Dokud nebude vybudován dostatek technických zařízení, která by usnadnila či vůbec umožnila plnění nové povinnosti, bude i nadále v jednotlivých případech posuzována míra zodpovědnosti konkrétního řidiče, případně i jeho účinné náhradní řešení, kterým může být například i přizpůsobení rychlosti jízdy kamiónu,“ vyjádřil se ředitel odboru agend řidičů ministerstva dopravy Karel Bezděkovský.

Přestupek i trestný čin

„Nám nejde o to, že chceme řidiče zbavit této povinnosti. Je chvályhodné, že státní orgán chce chránit řidiče před padajícím ledem a sněhem tím, že povinně nařídí odklízení sněhu a ledu z vozidel, ale nedomyslel, že je k tomu i potřeba vytvořit podmínky,“ zdůraznil Lukáš.

Pro policii je při šetření nehod pád ledu či kusu nákladu na jiné auto nebo na chodce na stejné úrovni. „Za vozidlo zodpovídá řidič. Je víceméně jedno, jestli mu z něj spadne kus ledu nebo třeba cihla. Podle následků se věc šetří jako přestupek nebo trestný čin,“ uvedl vedoucí dopravního inspektorátu břeclavské policie Jiří Mach.

Reklama

Výběr článků

Načítám