"Dosavadní portál bude od 14. prosince nahrazen moderní komunikační platformou. VZP ji vyvinula vlastními silami. Zatímco za provoz portálu platila firmě IZIP ročně 72 miliónů korun, náklady na provoz VZP POINT dosáhnou šesti miliónů korun ročně," upřesnil.

IZIP provozoval pro VZP také elektronické zdravotní knížky, ty mají nyní pozastavenou činnost, lékaři do nich nové zápisy nevkládají. Smlouvu na provoz portálu vypověděla VZP letos koncem června. Projekt IZIP přišel VZP za 12 let na zhruba dvě miliardy korun. Za vývoj VZP POINT dala podle ředitele Zdeňka Kabátka necelých 12 miliónů korun.

Podobu nového komunikačního nástroje ovlivnili samotní lékaři, zástupci nemocnic či zaměstnavatelů a bude se dál upravovat a vylepšovat podle jejich zkušeností z praxe s ním. Portál IZIP využívalo ke komunikaci s pojišťovnou 26 000 lékařů, nemocnic a dalších poskytovatelů péče, 53 500 zaměstnavatelů, 6000 podnikatelů, 196 státních úřadů a 172 exekutorů.

V době odstávky budou převedena a zkontrolována data z portálu. Při odstávce mohou uživatelé využít služby B2B a datovou schránku. Dokumenty mohou zaslat i písemně či osobně doručit na pobočku, uvedl mluvčí.

Lékaři si mohou vybrat

Uživatelsky je VZP POINT podle mluvčího příjemnější a intuitivnější. Uživatel se hlásí pomocí certifikátu. Pak si může zvolit nové heslo a nadále se přihlašovat po ověření údajů formou SMS zprávy.

Kabátek řekl, že lékařům nebudou přechod na elektronickou komunikaci nařizovat. Věří, že nový portál nabídne tak dobré služby, že si ho mezi sebou sami navzájem doporučí.