Hlavní obsah

Obrana zachraňuje svůj zadlužený podnik zakázkami za stamilióny

– Praha
Právo, Oldřich Danda

Státní podnik Vojenský technický ústav se delší dobu topí v ekonomických potížích. Výbuchy v muničním skladě ve Vrběticích, který VTÚ už přes rok nemůže pronajímat zbrojařům, je ještě zesílily. Ministerstvo obrany, pod které ústav spadá, se proto snaží zadluženému podniku pomoci a sype mu jednu zakázku za druhou.

Foto: Petr Horník, Právo

Bezpilotní prostředek vyrobený Vojenským technickým ústavem. Ilustrační snímek

Článek

Ve středu by se měla vláda zabývat armádními zakázkami za půl miliardy. Z nich získá VTÚ dvě za 115 miliónů: na modernizaci systému řízení letového provozu české armády a modernizaci rádiových polohových návěstidel.

Před čtrnácti dny kolegium ministerstva rozhodlo, že VTÚ pro armádu vyrobí pět vyprošťovacích vozů pro obrněnce za 197 miliónů korun.

Před nedávnem ústav dostal zakázku na výrobu pěti dílenských vozů pro pandury za 160 miliónů korun a získá také velký díl z miliardové zakázky, kterou obrana zadala přímo s odkazem na uprchlickou krizi a zvýšená bezpečnostní rizika.

Dvě mouchy jednou ranou

Ministerstvo tím zabíjí dvě mouchy jednou ranou. Pomůže svému podniku v úzkých a zároveň se vyhne složitým a zdlouhavým výběrovým řízením, která se mu nedaří vypisovat.

Otázkou je, zda záchrana strategicky důležitého podniku ­nepřijde ministerstvo zbytečně draho.

Výrobu jednoho vyprošťovacího vozu na podvozku Tatra 8x8 nabízí VTÚ za 39,2 miliónu korun. Přitom ministerstvo má v ruce marketingový průzkum mezi českými výrobci, který si nechalo vypracovat na jaře. Vyplývá z něj, že stroj lze vyrobit o 10 až 15 procent levněji. To slíbila například Tatra, kterou obrana také oslovila.

„V rámci marketingového průzkumu Tatra nabízela dodání vyprošťovacího vozidla za 33,5 miliónu korun,“ řekl Právu mediální zástupce Tatry Andrej Čírtek.

Podle mluvčího obrany Jana Pejška jsou za zvýšením ceny další požadavky armády. „Zvýšily se například požadavky na počet přepravovaných osob a s tím souvisí i změna velikosti kabiny a přídavného pancéřování,“ řekl Právu.

Ministerstvo do veřejné soutěže nešlo

Ministerstvo původně na vozy vypsalo minulý rok soutěž, ale některým zájemcům se nelíbil požadavek armády, že musí být vyprošťovací nadstavba na podvozcích Tatra, protože se tatrovky v armádě osvědčily a mají levnější servis.

Nespokojení výrobci se proto obrátili na antimonopolní úřad, aby to prošetřil. Ministerstvo proto raději z veřejné soutěže ­ustoupilo.

VTÚ loni utržil 394 miliónů při ztrátě 33 miliónů korun. Ředitel podniku Jiří Protiva ve výroční zprávě za rok 2014 napsal, že jejich situaci „neulehčily ani výbuchy v muničním areálu v Bohuslavicích nad Vláří“.

Pokud existuje domácí výrobce, tak je toho potřeba využít, protože musíme udržet schopnosti i pro případ ozbrojeného konfliktu
Jiří Hynek, prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu

S výběrovými řízeními má vyzbrojovací sekce ministerstva obrany potíže delší dobu, ministerstvo proto změnilo strategii a snaží se nakupovat přímo hlavně od svých podniků a také od domácích výrobců.

Před měsícem vláda schválila obraně balíček za 1,2 miliardy. Největší díl utratí resort za útočné pušky a pistole od České zbrojovky a nákladní automobily z Tatry.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Obrněný vůz Iveco

V tomto balíku získalo VTÚ i zakázku na výrobu dvou pozorovacích kompletů Sněžka za 79 miliónů, průzkumného vozu Iveco za 41 miliónů korun, pěti elektrických rozvodových souprav za 40 miliónů a 14 elektrocentrál za 33 miliónů korun.

Při těchto zakázkách si přijdou na své i zprostředkovatelé. Např. obrněnce Iveco nakoupí VTÚ přes firmu Praga-Export nebo radary Thales pro Sněžku od firmy Omnipol.

Zbrojaři jásají, poslanci na pozoru

Zbrojaři velkou zakázku přímo českým výrobcům přivítali. Argumentují, že většina západních zemí podporuje domácí výrobce. „Je to standardní v celém světě. Pokud existuje domácí výrobce, tak je toho potřeba využít, protože musíme udržet schopnosti i pro případ ozbrojeného konfliktu,“ řekl Právu prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek.

Zásadně proti jsou lidé z protikorupční organizace Transparenty International. „Pořizovat více než osm tisíc palných zbraní včetně rozsáhlého příslušenství s odkazem na uprchlickou krizi působí dost absurdně,“ uvedl analytik TI Milan Eibl.

Na pozoru jsou i poslanci z branného výboru Sněmovny. „Buď ministr změnil názor – on i celá vláda slibovali, že na obraně skončí podivné obchody a začnou pořádná výběrová řízení, nebo zkrátka jen nestíhá už druhý rok peníze utrácet a vypisovat výběrová řízení, a proto raději volí toto řešení,“ sdělil Právu poslanec TOP 09 Marek Ženíšek.

Podle něj i řady dalších ­poslan­ců je sice dobře, že obrana podporuje domácí výrobce, ale musí být schopná doložit, že ji přímo oslovené podniky nevzaly na hůl.

Ministr obrany Martin Stropnický (ANO) Právu řekl, že veškeré přímé nákupy jsou obhajitelné: „My jsme přesvědčeni, že nakupujeme potřebnou a osvědčenou výzbroj české výroby.“

Nové zbraně za staré ceny

Podle obrany jsou ceny podobné těm, za které se od výrobců nakupovalo v minulosti.

To potvrzuje i manažer České zbrojovky Petr Vávra. „Naše společnost ceny zbraní při opakovaném doplňování na potřebné počty Armády ČR nikdy nezvyšovala, přes značné inflační navýšení vstupních materiálů a i vzhledem k velmi nepříznivému kurzovému posunu, který vznikl kvůli zásahům centrální banky v roce 2013,“ řekl Právu.

Zbrojovka by měla armádě dodat 2600 útočných pušek Bren, k tomu 800 podvěsných granátometů a tisíce dalekohledů a měřidel. To vše za 418 miliónů. Navíc ještě 5500 pistolí CZ 75 Phantom za 61 miliónů.

Podle ředitele Tatry Petra Ruska průběžně zasílají ministerstvu obrany cenové nabídky všech vojenských vozidel a zároveň resort „informují o své ekonomické, ­kapacitní a obchodní situaci tak, jak by to měl správný národní výrobce obranných technologií dělat“.

„Cenová úroveň a obchodní podmínky jsou tedy ministerstvu známy dopředu a nemůže nastat žádné překvapení ani u ­odběra­tele, ani u Tatry,“ sdělil Právu Rusek.

Tatra by měla armádě dodat 26 valníkových vozů T-810 za 129 miliónů, 18 valníkových vozů T-815 za 164 miliónů a 12 nakladačů kontejnerů T-815 za 159 miliónů korun.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám