Podle rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře mají České dráhy (ČD) zaplatit Škodě Transportation za dvacet lokomotiv nejen 468 miliónů korun jako doplatek ke kupní ceně, ale i dalších 760 miliónů jako inflační navýšení. Trváte na tom, že šlo o skandální rozhodnutí?

Jsem nadále přesvědčen, že to skandál je. České dráhy už proti arbitrážnímu rozhodnutí podaly žalobu a my chystáme trestní oznámení. Věřím, že policie důkladně prozkoumá, zda byl v této kauze dodržen zákon a jestli nešlo o pletichu ve snaze poškodit státem vlastněného dopravce.

Co vás k takovému podezření vede?

Zarážející byla už délka arbitrážního řízení. Na podnět Škody Transportation začalo v roce 2012 a táhlo se tři roky. České dráhy v něm od této firmy požadovaly penále 900 miliónů korun za zpoždění v dodávkách lokomotiv a naopak Škoda od ČD žádala jako doplatek 450 miliónů. Pak tam ještě vymyslela obří sumu za inflaci, přičemž žádná inflační doložka neexistovala.

Arbitrážní soud by měl z logiky věcí rozhodovat podle smyslu práva. Jestli mám tedy nasmlouvánu dodávku do určitého termínu, mám právo na penále. Pochopil bych kompromis, ale že arbitráž skončí 100:0 ve prospěch Škody, nemá s právem nic společného. To prostě rozum nebere.

Část sumy z prohrané arbitráže, tedy 468 miliónů korun, České dráhy přes vaše odmítavé stanovisko promptně Škodovce zaplatily. Neměly počkat až na výsledek žaloby?

České dráhy jako řádný hospodář jednaly tak, aby předešly exekuci, která by jim v případě nezaplacení hrozila. Bylo to takto naorganizované od Škody Transportation a rozhodčího soudu. Vždyť ten měl své rozhodnutí napsané už v září, ale vydal ho až teď v listopadu, kdy se už ČD nemohly bránit, aby neohrozily své hospodaření.

Nyní Škoda Transportation písemně požádala České dráhy, aby jí do třiceti dnů zaplatily i těch zbývajících 760 miliónů Kč. Mají tak učinit?

Můj názor je, že tuto částku České dráhy platit nesmí. Jde přece o tu část arbitrážního rozhodnutí, která se týká započtení inflace. Pokud by teď ČD i tyto peníze Škodě zaslaly, mohlo by se jednat o nedovolenou veřejnou podporu.

Generální ředitel Škody Transportation Tomáš Ignačák ovšem tvrdí, že arbitráž mohla skončit mimosoudním vyrovnáním za 250 miliónů Kč, kdyby dozorčí rada ČD v roce 2014 na pokyn ministerstva dopravy tuto nabídku neodmítla.

Mně to přijde úsměvné. V té době přece běžela arbitráž, v níž ČD nárokovaly na penále 900 miliónů korun. Proč by se tedy měly smířit s 250 milióny? Navíc právní posudek varoval ČD před takovým postupem a i další právní rozbory říkaly, že dráhy arbitráž nemohou prohrát.

Poté, kdy arbitráž skončila, se prý představitelé Škody chtěli s vámi sejít a jednat o možném řešení situace. Byli však znovu odmítnuti. Nebylo by lepší skončit se vzájemnými žalobami a zasednout za jednací stůl?

Mně to přijde, jako když vám někdo přiloží ke spánku nabitý kolt a současně nabídne, že v této chvíli by bylo výhodné jednat. Před mimořádnou tiskovou konferencí, kterou jsem ke kauze arbitráž uspořádal 18. listopadu, jsem od Ignačáka dostal sedm esemesek, v nichž mne žádal, abych k této kauze veřejně nevystupoval. O jednání v nich řeč nebyla.

Za těchto okolností však ani není o čem jednat. Kromě trestního oznámení podáme podnět i k Evropské komisi, aby se kauzou zabývala. Vždyť od ČD je požadována suma za inflaci, když navýšení ceny o ni ve veřejné soutěži na lokomotivy sjednáno nebylo. To je v přímém rozporu s evropským právem.

Podporu vašemu postupu v této kauze už vyjádřil prezident Miloš Zeman. Bude se celou věcí zabývat i koaliční rada?

Strany vládní koalice se v programovém prohlášení zavázaly k podpoře Českých drah a já nemohu mlčet, když mám výrazný pocit, že jsou tunelovány v přímém přenosu. Požádal jsem, aby to bylo zařazeno na pořad koaliční rady, která se má sejít 7. prosince.

Mají se cestující obávat, že kvůli kauze zdraží ČD jízdné ve vlacích?

Věřím, že funguje právo a špatně to dopadnout nemůže. Kdyby přesto nakonec ČD neuspěly, bylo by zdražení jízdného až krajní možností. Vliv by to ale mělo na investice. Budu trvat, aby se v tom případě jako první škrtaly kontrakty se Škodou Transportation. Navíc uděláme audit smluv Českých drah s touto firmou za posledních deset let. Získala v nich zakázky v objemu 42 miliard korun, a takto se teď chová ke svému zadavateli.