"Kontroly vozidel, hlavně autobusů, provádíme v turistické sezóně pravidelně dvakrát až třikrát v měsíci. Pustili jsme se do nich poprvé v roce 1990 a od roku 1998 se trend začíná obracet k lepšímu. Přesto ale stále hodně autobusů právě z Česka technické podmínky pro jízdu na silnicích nesplňují, a proto budeme v kontrolách pokračovat," uvedl Alois Hochedlinger z freistadtského okresního hejtmanství.

Dodal, že na organizování technických kontrol se společně podílí zemská vláda a policie. Naopak na české straně se taková kontrola zatím neuskutečnila. "Osobně si nepamatuji, že by se u nás něco obdobného uskutečnilo. Celníci k tomu nejsou kompetentní a ani nemají dostatečné technické prostředky. Maximálně kontrolujeme zatížení náprav kamiónů," řekl ředitel celního úřadu v Dolním Dvořišti Miroslav Čmejrek.

Na jihu Čech kontrolují namátkově

Příslušníci policie na hraničním přechodu v Mikulově na Břeclavsku sice kontrolují technický stav autobusů, ale pouze namátkově. "V zájmu plynulého provozu nemůžeme kontrolovat každé vozidlo, velké nebo malé. Samozřejmě sledujeme nutné náležitosti, tedy veškeré doklady včetně technického průkazu. Nepustíme přes hranice vozidlo například s unikajícím olejem, ale v uplynulých měsících se nic takového nestalo," ujistil vedoucí referátu cizinecké a pohraniční policie v Mikulově mjr. Imrich Časný.

Jeho kolegové na rakouské straně v Drasenhofenu potvrdili, že technický stav osobních a nákladních vozidel i autobusů rovněž namátkově kontroluje speciální technická skupina policie. Na hranicích nemá stálé stanoviště, přijíždí z vnitrozemí, ovšem je vybavena přístroji a bývá nekompromisní.

Na západní hranici nic nekontrolují

Na rozdíl od německých celníků, kteří mají ke kontrolám technického stavu vozidel na hranicích vyčleněnou speciální skupinu pracovníků, nejsou na západočeských hraničních přechodech kontroly autobusů prováděny. "Chybí nám k tomu technické zázemí," uvedla včera tisková mluvčí Cizinecké a pohraniční policie v Plzni Helena Ferčaková.

U autobusů se nekontroluje ani stav brzd, ani záznamy z tachografů o dodržování doby řízení, doby odpočinku, či rychlosti vozidla. Kontrola kotoučků z tachografů se prý týká pouze kamionů. Podle Ferčakové využilo hraniční dálniční přechod v Rozvadově na Tachovsku na příjezdu i výjezdu v loňském roce bezmála 36 tisíc autobusů. Přes starý silniční přechod v Rozvadově přejelo přes 5,5 tisíce autobusů.

Kontrolní činnost prováděná na hranicích celníky, se omezuje pouze na to, zda má šofér autobusu, či kamionu doklady o předepsané době odpočinku a jízdy. "Obsah dokladů však nezkoumáme, na rozdíl od některých evropských zemí, kde tuto pravomoc celníci mají, " řekla tisková mluvčí západočeské celní správy Jitka Blahutová.