Vstupy a vjezdy do nákladových terminálů jako např. Skyport (dříve Cargo) se tak dostanou do stejného režimu jako veřejná část letiště pro osobní přepravu.

Právu to potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar s tím, že změna je součástí úprav Národního bezpečnostního plánu schváleného Úřadem pro civilní letectví.

„Kontrolu vstupů a vjezdů do neveřejných prostor bude provozovatel letiště nově  zajišťovat svým odborným bezpečnostním personálem nebo příslušníky státních bezpečnostních složek,“ konstatoval Neusar.

Letiště má vlastní ostrahu

Provozovatelem letiště je akciová společnost spadající spolu s Českými aeroliniemi do státem ovládaného Aeroholdingu.

Veřejnou část letiště střeží tato společnost svými vlastními silami, zatímco prostor pro manipulaci s náklady je v soukromých rukách a dosud ho hlídají najaté bezpečnostní agentury.

Státní složky spolupůsobí v oblasti represe a poskytují např. specializované pyrotechnické služby nebo hlídkovou činnost Marika Janoušková, mluvčí letiště

Mluvčí letiště Marika Janoušková Právu vysvětlila, že letiště má vlastní uniformovanou ostrahu hlídající veřejné prostory a vedle toho odborné pracovníky, kteří např. provádějí bezpečnostní kontrolu cestujících nebo jejich zavazadel – těch příručních i těch, která se odbavují při příchodu na letiště.

Policie na letišti především zajišťuje kontrolu cestujících, tedy pasovou službu, celní správa se zase stará o zboží z pohledu cla.

„Kromě toho státní složky spolupůsobí v oblasti represe a poskytují např. specializované pyrotechnické služby nebo hlídkovou činnost,“ vysvětlila mluvčí.

Nůž i maketa bomby

Právě fakt, že na manipulaci se zásilkami dohlížejí zaměstnanci soukromých agentur, kteří často nejsou dostatečně prověřeni, je dlouhodobě kritizován.

Např. před čtyřmi lety se při testu zabezpečení podařilo přes zaměstnance ostrahy dostat do uzavřených prostor letiště nůž i maketu bomby.

Ostatně právě podobným způsobem se podle dosud nepotvrzených informací dostala bomba na palubu ruského letounu, který se minulý týden zřítil v Egyptě.

Neusar v této souvislosti nicméně uvedl, že úprava pravidel není reakcí na tuto tragédii, a už v září ji podpořila Bezpečnostní rada státu i meziresortní komise pro bezpečnost civilního letectví.

V Evropě jsou standardy nejvyšší

To Právu potvrdila i mluvčí letiště Janoušková. „V posledním období je situace v těchto objektech ze strany provozovatele letiště intenzívně řešena,“ uvedla mluvčí a zároveň doplnila, že v mezidobí do platnosti změny byla ze strany státu i samotného letiště v těchto zónách zvýšena kontrola.

Za vlastní bezpečnost ale zodpovídá provozovatel, který ji také plně hradí ze svých prostředků. „Náklady na bezpečnostní opatření se v našem případě pohybují ve stovkách miliónů ročně,“ poznamenala k tomu Janoušková.

Samotné bezpečnostní standardy jsou podle ní v Evropské unii, a tedy i v ČR, v současnosti na nejvyšší možné úrovni.

„V tomto ohledu je EU výrazně před zbytkem světa, až na výjimky ve vyspělých státech, kde jsou tyto systémy s EU srovnatelné,“ řekla Janoušková.

Víc posílit bezpečnost 

Po tragickém pádu ruského letadla nicméně někteří odborníci volají po dalším zpřísňování podmínek na letištích po celém světě. Tento týden to uvedla např. šéfka britských nízkonákladových aerolinek easyJet Carolyn McCallová, která tak následovala ministra zahraničí Velké Británie Philipa Hammonda. [celá zpráva]

Bezpečnostní služby samozřejmě situaci monitorují a vždy postupují tak, aby občané České republiky byli v bezpečí Milan Chovanec, ministr vnitra

Tuzemský šéf resortu vnitra Milan Chovanec (ČSSD) v této souvislosti Právu řekl, že Česko je připraveno bezpečnost dále posilovat, nicméně v současné době považuje opatření za dostatečná.

„Bezpečnostní služby samozřejmě situaci monitorují a vždy postupují tak, aby občané České republiky byli v bezpečí,“ konstatoval Chovanec.

Také mluvčí letiště v této souvislosti uvedla, že zatím není jasné, jak konkrétně se tragédie ruského letounu do bezpečnostních opatření promítne.

Podle Janouškové nicméně letiště považuje bezpečnost za svou prioritu.