Jasně to ukazuje návrh rozpočtu ministerstva obrany na příští rok, který má Právo k dispozici. Největší díl z rozpočtu obrany, který příští rok bude činit 47,7 miliardy korun, ukousne pronájem letky čtrnácti gripenů. Ročně vyjde na 1,7 miliardy korun. Za dvanáctiletý pronájem armáda celkově zaplatí 21 miliard korun.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Navíc plánuje gripeny vylepšit. Během příštích dvou let chce koupit čtyři laserová zařízení za 325 miliónů korun. Měla by zvýšit „schopnosti identifikace vzdušných cílů za ztížených meteorologických podmínek a v noci“. Velké částky spolkne i výcvik nových pilotů. Letos ministerstvo obrany uzavřelo se státním podnikem LOM Praha velkou pětiletou zakázku za 1,86 miliardy. Příští rok je na to vyčleněno z této částky 410 miliónů. Piloti se cvičí na letounech Z-142, L-39 a L-410 a na vrtulnících Mi-2 a Mi-17.

Další stamilióny obrana podniku LOM Praha zaplatí za servis ruských vrtulníků řady Mi, za čtyřletou smlouvu vydá celkově 600 miliónů. Dále bude LOM provádět generální opravy těchto vrtulníků za 770 miliónů korun. Podle rozpočtových výhledů obrana počítá, že za nákup dvanácti nových helikoptér v roce 2017 zaplatí 1,5 miliardy a o rok později 3,2 miliardy. Česko už má předběžné nabídky firem Bell a Sikorsky z USA a také z ItálieFrancie.

Koupí radary, opraví i letiště

Obrana bude dál spolupracovat se společností Aero Vodochody, kterou vlastní investiční skupina Penta. Několikaletý servis bitevníků L-159 a cvičných strojů L-39 vyjde celkem na 850 miliónů. Už v příštím roce z toho vojáci Aeru za opravy pošlou skoro sto miliónů. Dalších 529 miliónů vojáci v roce 2016 vydají na předělání tří nepotřebných letounů L-159 na stroje s dvojím řízením.

Sedmiletý servis na deset vrtulníků Sokol vyjde na 1,2 miliardy korun, z toho příští rok vojáci polskému výrobci PZL Świdnik z koncernu AgustaWestland pošlou 258 miliónů.

V příštích letech by armáda měla také zaplatit za servis dopravních letounů L-410 celkem 380 miliónů, příští rok to bude 84 miliónů korun.

Stomilióny ročně stojí armádu také servis čtyř strojů CASA. Celkově za opravy a náhradní díly vojáci zaplatí za deset let 1,5 miliardy korun. Obrana se chystá také výrazně obnovit radarovou techniku. Příští rok by měl odstartovat dlouhodobě připravovaný nákup radarů MADR za 3,6 miliardy. Padne na to z toho půl miliardy. Na letiště Čáslav, Náměšť nad Oslavou, Praha-Kbely a Pardubice obrana koupí radiolokátory celkově za 603 miliónů.

Milióny za dopravu do Afghánistánu

Kromě toho, že armáda vydržuje vlastní flotilu letadel, musí si každoročně pronajímat velkokapacitní letouny na převoz vojáků a hlavně velké techniky na větší vzdálenosti.

Do aliančního programu SALIS, v kterém si NATO pronajímá obří stroje ukrajinské výroby Ruslan, ročně přispívá částkou přes sto miliónů korun. Další desítky miliónů – letos 45 a příští rok 30 miliónů – vojáci ročně zaplatí za dopravu do Afghánistánu.

Armádní letectvo také po letech půstu začne opravovat svá letiště. Na rekonstrukci pojezdných drah na kbelském letišti v Praze, kde sídlí tzv. vládní letka mj. se dvěma airbusy, chce obrana utratit 166 miliónů. V Náměšti nad Oslavou, kde mají základnu vrtulníky, armáda postaví opravárenskou halu za 244 miliónů.

Vojáci také příští rok začnou řešit nákup 20 kusů velitelských a spojovacích obrněnců Pandur za 1,2 miliardy a také pět kusů dílenských vozidel za 181 miliónů a pět vyprošťovacích vozů za 238 miliónů.