Nový úsek se čtyřmi stanicemi na trase A pražského metra byl zprovozněn letos 6. dubna. „Výstavba měla stát 22,6 miliardy korun. V době schválení projektu byly tyto přepokládané náklady o pětinu navýšeny na 27,1 miliardy,” uvedla Gabrielová.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

„NKÚ nemohl prověřit, jak Dopravní podnik hlavního města Prahy s většinou těchto prostředků hospodařil a jestli je využil skutečně účelně a hospodárně, protože to neumožňovalo nastavení měřitelnosti celkové prospěšnosti akce a hlavně podle současného znění zákona o NKÚ se na ně nevztahuje kontrolní působnost NKÚ,” oznámila.

„Je neuvěřitelné, že takto ohromný balík veřejných prostředků nepodléhá žádné externí kontrole,” prohlásil prezident NKÚ Miloslav Kala. „Myslím, že vývoj situace kolem kontroly prodloužení metra A je dobrým argumentem pro rozšíření působnosti NKÚ na kontrolu skutečně všech veřejných prostředků,” doplnil.

Generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš v reakci uvedl, že NKÚ nabídl možnost kontroly i těch oblastí, na něž nemá úřad ze zákona právo. "Nereagovali a kontrolu přesto dělali. Ta zpráva je pro mne nezodpovědná informace," dodal.

Rozšíření pravomocí NKÚ

Legislativní rada vlády na konci června schválila návrh novely zákona o NKÚ, která má upravit rozšíření pravomocí úřadu. Novela navazuje na změnu ústavy, kterou loni schválila Sněmovna a kterou čeká projednání v Senátu. Podle současného znění ústavy kontroluje NKÚ hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu.

Nově by měl kontrolovat hospodaření s veřejnými prostředky a prostředky z veřejných rozpočtů a také hospodaření s majetkem firem s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku. Někteří odpůrci rozšíření kontrolních pravomocí poukazují na to, že na samosprávy tak dolehnou další kontroly a že je to zatíží.