Jedním z nich je například internetový obchod s armádním zbožím Top-Army Shop.cz, který má podle informací z webových stránek svou kamennou prodejnu v Semilech.

V reklamním e-mailu tohoto obchodu je zobrazena fotografie muslimských žen a mužů procházejících lesem a pod ní text „obranných prostředků není nikdy dost, ať se nám to líbí, nebo ne – migranti jsou tady“.

Ten provozovatelé tohoto e-shopu doplnili svým vyjádřením: „Nechceme nikoho házet do jednoho pytle – všichni špatní nejsou. Nebezpeční jedinci se ale vždycky najdou. Dobrý obranný prostředek v těchto dnech přijde vhod.“

V tomtéž e-mailu pak obchod nabízí pepřový sprej, paralyzér, teleskopický obušek či taktické pero s ostřím a po kliknutí na jejich fotografie se možní zákazníci dostanou na webové stránky Top-Army shopu. Tam už ale žádné podobné fotografie a komentáře k nim nejsou.

Nárůst prodeje o polovinu

Zmiňovaná kontroverzní reklama však nese své ovoce majiteli prodejny Aleši Novotnému, který byl podle svých slov příslušníkem některého z bezpečnostních sborů.

„Obranné věci se prodávají všeobecně hodně. Reklamu máme spuštěnou teprve 24 hodin a prodej už narostl o nějakých padesát procent,“ řekl ve středu Právu Novotný.

Na dotaz redakce, zda se mu zdá jeho reklama vhodná, odvětil, že každý si to vyloží po svém a že je to názor. Nikdo prý přece nemůže říkat, že zde není riziko nebezpečí.

„Určitě je ve dnešní době nějaká obrana vhodná, ať už kvůli uprchlíkům, nebo dalším takovým. Neříkám, že proti všem, ale určitě jsou tací, kteří zákony dodržovat nebudou a trestnou činnost páchat budou. Není to směřováno nějak globálně, ale máme kamarády, kteří mají ze zahraničí osobní zkušenost s těmito lidmi – a určitě to není nic příjemného,“ podotkl Novotný.

Zároveň odmítl, že by šlo o podporu rasismu.

Doporučili jsme zakoupení předmětů pro osobní obranu, které fungují na kteréhokoliv útočníka jakékoli národnosti a barvy pleti provozovatelé Top-Army Shop.cz

Top-Army Shop pak během odpoledne vydal na svém facebookovém profilu prohlášení, že tato reklamní kampaň neměla být zaměřena proti migrantům jako takovým, nýbrž jako upozornění na pohyb těchto lidí po republice a výzva k tomu, mít se na pozoru.

„Na základě tohoto faktu jsme doporučili zakoupení předmětů pro osobní obranu, které fungují na tyto skupiny stejně dobře jako na kteréhokoliv útočníka jakékoli národnosti a barvy pleti,“ napsali provozovatelé e-shopu.

Zároveň vysvětlili, že reklama nebyla myšlena jako podněcování k agresivitě vůči migrantům, a za případné nedorozumění se omluvili.

Policie: Vše v pořádku

Podle policie svou kontroverzní reklamou nic nezákonného nedělá. „Fotografie s textem nenaplňuje skutkovou podstatu trestného činu. Druhou stránkou věci je vhodnost, tedy spíše nevhodnost takových způsobů prezentace firmy či výrobků. Toto nám však nepřísluší hodnotit, je to spíše otázka na regulační orgány,“ sdělil ve středu Právu mluvčí Policejního prezidia David Schön.

Možnou nevhodnost reklamy nyní posuzuje Rada pro reklamu, své vyjádření ale dosud neposkytla, protože věc prý musí prověřit její arbitrážní komise.

Podle experta na extremismus Miroslava Mareše jde nálada ve společnosti podobným prodejcům na ruku.

„Je otázka, kde jsou teď nastaveny společenské mantinely. Ta debata se opravdu vyostřila, člověk to tedy může jako neetické odsoudit, ale na druhou stranu pro tu firmu to může být obchodní terno,“ zhodnotil Mareš.

Nikomu se to nechce moc řešit, míní Mareš

Ani on v tom nevidí práci pro policii, protože se prý v poslední době z právního hlediska rozšířila tolerance vůči podobným nenávistným výrokům.

„Teď je ta atmosféra ve státním zastupitelství a v policii taková, že se těmto věcem často nechá volný průběh, protože je to věc, do které se v současné společenské atmosféře nikomu nechce,“ myslí si Mareš.