Hlavní obsah

Příští zastávka - Leninova. Na trase A vypravili historické metro s černou maskou

„Černou hubou“ neboli tzv. „Briketou“ měli v neděli možnost se svézt cestující v pražském metru. Druhá nejstarší trasa s označením A oslaví totiž ve středu 12. srpna 37. narozeniny a pracovníci pražského dopravního podniku se tak spolu s Pražany rozhodli oslavit tuto událost vypravením historické soupravy sovětské výroby 81-71. Jejím charakteristickým znakem je černá čelní maska, která soupravě vysloužila zmiňovaná přízviska.

Sovětská souprava metraVideo: Novinky

 
Článek

Souprava byla vypravena na trase A během dne hned šestkrát, s různými výchozími a cílovými stanicemi. Soupravy začaly v hlavním městě jezdit už v roce 1978 a definitivně byly vyřazeny z provozu v roce 2009. Briketa se tedy na své nedělní cestě podívala i do stanic, jež během svého služebního období neměla šanci navštívit.

Dopravní podnik připravil pro nedělní jízdy i speciální hlášení staničního rozhlasu, která cestující informovala nejen o aktuální cílové stanici soupravy, ale také o zahájení provozu na daném úseku.

„Když se otvíralo metro, měla jsem těsně před porodem. Měl se mi narodit syn. Vlastně měsíc před tím, než se narodil, jsem zhlédla poprvé metro a jela jsem poprvé metrem,” říká k historické jízdě jedna z cestujících.

K dokonalosti pak oslavy dovedli strojvedoucí souprav, kteří se oblékli do dobových uniforem a soupravy na čelech vybavili i autentickými tabulemi s konečnou stanicí. Kdo měl například štěstí a viděl soupravu mířící do Dejvické, na čele soupravy mohl číst dřívější název Leninova.

Víte, že...?
Soupravy s označením 81-71 se vyráběly v Mytiščinském strojírenském závodě nedaleko Moskvy (v roce 1992 přejmenovaném na Metrovagonmaš). Do výroby byly zařazeny v roce 1977, o rok později se již objevily v Praze. Právě potřeby a požadavky pražského dopravního podniku ovlivnily jejich technické vlastnosti a možnosti. U této soupravy výrobce poprvé odlišil čelní a vložené vozy, v porovnání s předchozími soupravami zvládla přepravit více pasažérů najednou, jezdila rychleji a měla menší spotřebu energie. Jedna souprava může mít dohromady až osm vozů. Kromě Prahy jezdily i v městech někdejšího Sovětského Svazu a metropolích členských států tehdejší RVHP - ve Varšavě, Budapešti, Sofii, Jerevanu.        (Zdroj: Wikipedia)

Z historie trasy A

* Výstavba trasy byla zahájena v roce 1973

* otevřena byla 12. 8. 1978

* první úsek vedle ze stanice Dejvická do stanice Náměstí Míru. Měl sedm stanic a měřil 4,7 km.

* Trasa A je první, která vede pod Vltavou, a to v hloubce 14m pod dnem řeky

* 19. 12. 1980 byl otevřen druhý úsek trasy A, který vedl až do stanice Želivského.

* 11. 7. 1987 byla trasa prodloužena stanice Strašnická.

* od 4. 7. 1990 přibyl úsek vedoucí do stanice Skalka.

* 26. 5. 2006 trasa vystoupila na povrch, a to díky protažení do stanice Depo Hostivař.

* Zatím posledního prodloužení se trasa A dočkala 6. 4. 2015, kdy jí přibyly stanice za Dejvickou: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.

* Nejnovější úsek stál cca 20 miliard korun.

* Celková délka trasy činí v současnosti 17,13 km, má 17 zastávek (což je nejméně ze všech tras) a její projetí trvá zhruba 34 minut

(Zdroj: Wikipedia a DPP)

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám