Změny by ministerstvo rádo protlačilo na jednání Poslanecké sněmovny na začátku září, kdy se bude projednávat novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. Dalším záměrem ministerstva pro zvýšení bezpečnosti cyklistů ve městech jsou takzvané cyklistické pruhy. Mají vznikat tam, kde není možné kvůli šířce komunikací pro provoz kol vyhradit samostatný pruh.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

"Umožnilo by to vizuálně oddělit cyklistickou a automobilovou dopravu s tím, že automobily by do toho pruhu mohly vjíždět, ale měly by povinnost neomezit a neohrozit cyklisty," uvedl Čoček.

Ministerstvo zároveň zřídilo oddělení zaměřené na rozvoj cyklistiky a čisté mobility, které má výrazně zvýšit vnímání cyklistiky jako rovnocenného druhu dopravy zejména ve městech.

Tam, kde nelze jet výrazně rychleji

Plány na vznik cyklistických ulic se podle národního cyklokoordinátora Jaroslava Martínka už zpracovávají například v Uherském Hradišti nebo v Lysé nad Labem. Vznikat mají zejména tam, kde nebudou příliš zpomalovat automobilovou dopravu, jako jsou například historická centra měst s křivolakými uličkami, kde není možné stejně jet výrazně rychleji, dodal starosta Uničova a člen správní rady Asociace měst pro cyklisty Dalibor Horák.

Na výstavbu cyklostezek vyčlenilo ministerstvo dopravy v letošním roce 150 miliónů korun a stejný balík peněz předpokládá vyčlenit i v následujícím období. Kvůli nedostatku kvalitně zpracovaných projektů se ale v posledních letech stává, že se nepodaří vyčleněné peníze vyčerpat, doplnil Čoček.

To by do budoucna mohlo vyřešit poskytování až 85procentní finanční podpory na vznik dokumentace k projektům, kterou si dosud musely obce platit samy. Celkem ministerstvo od roku 2000 podpořilo cyklistickou dopravu více než 1,5 miliardy korun.