„Lidé právem očekávají, že stát organizuje své úřady tak, aby rozhodovaly v zákonem stanovených či přiměřených lhůtách. Pokud se lidé marně domáhají rozhodnutí, měl by za to stát převzít odpovědnost. Právě o tom jsme dokázali přesvědčit další dvě ministerstva,“ uvedla Šabatová.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

V působnosti ministerstva dopravy se žádosti o odškodnění za průtahy často týkají veřejných cest. Spory o existenci veřejně přístupné účelové komunikace bývají právně složité. Vedou je zpravidla obce s občany a díky nedostatečnému odbornému zázemí místních úřadů dochází k dlouhým průtahům.

Šabatová popsala jednu z kauz, kdy manželům z Ústeckého kraje bylo bráněno v užívání cesty k domu. Manželé se dočkali až po čtyřech letech rozhodnutí od úřadů, zda jde o veřejně přístupnou komunikaci. Přitom délka takového řízení měla být šest až dvanáct měsíců. Kauza nakonec dopadla tak, že cesta k domu je veřejnou komunikací.

Zaplatili přes 64 miliónů korun

Do současné doby občany za průtahy odškodňuje běžně bez soudu ministerstvo spravedlnosti nebo ministerstvo vnitra. Soudy zde nastupují až ve chvíli, kdy se strany na satisfakci nedohodnou.

Podle šéfa odboru odškodňování ministerstva spravedlnosti Jakuba Severy vyplatil jeho úřad loni na odškodnění za nepřiměřenou délku soudních řízení celkem téměř 64 a čtvrt miliónu korun.

„Za průtahy v civilních řízeních jsme odškodňovali 786 žadatelů, v trestních věcech 107 a ve správním soudnictví 24 žadatelů,“ uvedl s tím, že většina odškodněných byla z řad fyzických osob.

Pro systém dobrovolného odškodňování by ombudsmanka ráda získala i ministryni pro místní rozvoj a resort školství. „Jsou ještě ministerstva, se kterými jsme ve sporu,” dodala Šabatová.