Autoři se zaměřili na společnosti, které dostávají objemné veřejné zakázky, ale jejich vlastnická struktura je buď zamlžená, nebo končí v daňových rájích, nejčastěji na Kypru. Firem napojených na daňové ráje je v Česku až 410.

„Tyto majetkové struktury se objevovaly v několika typech, a to především jako účast ve společnostech napojených na vlivové skupiny či kontroverzní osoby, účast ve společnostech s nestandardními veřejnými zakázkami či společnostmi s napojením na firmy s majetkovou spoluúčastí státu,“ uvedl ředitel Transparency International David Ondráčka.

Skvrna je i na ČEZ

Bez poskvrnky není ani polostátní gigant ČEZ, jehož minoritní podíl (10 až 15 procent) patří podle Transparency International neznámým koncovým vlastníkům. „Nedá se s jistotou říct, že odtamtud v souvislosti s veřejnou zakázkou neodtékají peníze. Nechceme ale automaticky dělat rovnítko, že jde o nelegální činnost,“ uvedl analytik Transparency International Milan Eibl.

Organizace popsala i další případy firem, které získávají veřejné zakázky a přitom je jejich vlastnická struktura podezřelá. Je to například společnost Tempo Training&Consulting, která podle organizace dostala zakázku na 155 miliónů od ministerstva pro místní rozvoj, ale její vlastník je skrytý v kyperské offshore společnosti.

Veřejné zakázky za stamilióny

Podobně je na tom společnost Victoria Security Printing, kterou v 90. letech založil kontroverzní podnikatel Viktor Kožený. Dnes je jejím vlastníkem rovněž offshoreová firma, ale veřejné zakázky stále dostává.

Zakázku za 192 miliónů korun dostala i společnost CS Com Sys, kterou dříve vlastnila offshoreová společnost, jejímž majitelem byl stíhaný lobbista Ivo Rittig. Dnešní majitelé nejdou dohledat.

Dalším příkladem byla firma Autocentrum Rozkoš, která dodává terénní automobily Lesům ČR. „Ani její vlastnická struktura nejde dohledat, vede do daňového ráje,“ upozornil analytik Transparency International Milan Eibl.

„Musíme hledat systémové řešení, které tuto oblast omezí. Zejména zadavatelé by měli tvrdě tlačit na úplné rozkrytí vlastnické struktury firem, které o zakázku usilují,“ řekl Ondračka. Organizace chce rovněž udělovat značku „Transparency“ firmám s jasnou vlastnickou strukturou a podle toho, kolik odvádějí na přímých daních.