Hlavní obsah

Výsadkáři vyrazili do Polska nacvičovat bleskový úder NATO

Právo, Zdeněk Seiner

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pardubice

Desítky českých výsadkářů vyrazily v úterý z chrudimských kasáren, aby se u polské Žaganě zúčastnily prvního ostrého cvičení bleskově zasahujících spojeneckých jednotek Noble Jump 2015. Do manévrů NATO se zapojí vojáci 43. mechanizovaného praporu brigády rychlého nasazení. O vytvoření sil velmi rychlé reakce rozhodla aliance loni po ruské anexi Krymu a konfliktu na východě Ukrajiny.

Foto: Zdeněk Seiner, Právo

Chrudimští výsadkáři před železniční anabází do Polska na pardubickém nákladovém nádraží

Článek

„Dnes se přesouvá vlakem 89 vojáků a čtyřicítka vozidel plus přívěsy, kontejnery. Druhá část vojáků a techniky bude na cvičení přepravena letecky 12. června z pardubického letiště,“ informoval novináře na pardubickém nákladovém nádraží podplukovník Jan Šulc, který je informačním důstojníkem cvičení.

„Nasazení naší jednotky je specifické v tom, že je v mezinárodním prostředí, jinak se nevymyká našemu normálnímu výcviku. Jednotka je připravena na sto procent,“ řekl Právu velitel chrudimské jednotky výsadkářů Róbert Dziak.

„Cvičení se koncipuje do prostředí státu, který je v ohrožení. Budeme cvičit střelbu z minometů, přepad nepřátelského stanoviště, obranu vlastního velitelského stanoviště,“ prozradil ze scénáře cvičení Dziak.

Foto: Zdeněk Seiner, Právo

Chrudimští výsadkáři před železniční anabází do Polska na pardubickém nákladovém nádraží.

V průběhu cvičení to nesmí zaskřípat ani v komunikaci. Jak už je v jednotkách začleněných do NATO samozřejmostí, všichni vojáci od nejnižších velitelských funkcí se domluví anglicky. „Součinnost budeme zajišťovat zejména s holandskou jednotkou, polskými silami a s belgickým dělostřelectvem,“ potvrdil plukovník Dziak.

O rychlost tentokrát nejde

Chrudimští výsadkáři přesouvali svou techniku na železniční podvozky více než šest hodin, cesta do cíle, polského města Žagaň pak má trvat více než 18 hodin. Takové údaje poněkud zpochybňují akceschopnost jednotek „velmi rychlé reakce“.

„Přesun po železnici samozřejmě není ideální, nicméně je nejlevnější a nejpraktičtější. To, že cvičení je v Polsku, je jen volba velení NATO. Do Portugalska bychom se například přepravovali letecky. Chceme si vyzkoušet přepravu leteckou i po železnici,“ vysvětlil Dziak.

Prakticky by pro chrudimské výsadkáře byl přesun do západního Polska nejjednodušší a nejrychlejší po vlastní ose.

„Návrat všech českých vojáků a techniky zpět do republiky je naplánován po železnici na 20. června, cílovou stanicí budou opět Pardubice,“ dodal Šulc.

Reklama

Výběr článků

Načítám