„Dnes se přesouvá vlakem 89 vojáků a čtyřicítka vozidel plus přívěsy, kontejnery. Druhá část vojáků a techniky bude na cvičení přepravena letecky 12. června z pardubického letiště,“ informoval novináře na pardubickém nákladovém nádraží podplukovník Jan Šulc, který je informačním důstojníkem cvičení.

„Nasazení naší jednotky je specifické v tom, že je v mezinárodním prostředí, jinak se nevymyká našemu normálnímu výcviku. Jednotka je připravena na sto procent,“ řekl Právu velitel chrudimské jednotky výsadkářů Róbert Dziak.

„Cvičení se koncipuje do prostředí státu, který je v ohrožení. Budeme cvičit střelbu z minometů, přepad nepřátelského stanoviště, obranu vlastního velitelského stanoviště,“ prozradil ze scénáře cvičení Dziak.

Chrudimští výsadkáři před železniční anabází do Polska na pardubickém nákladovém nádraží.

Přesun chrudimských výsadkářů na pardubické nádraží

FOTO: Zdeněk Seiner, Právo

V průběhu cvičení to nesmí zaskřípat ani v komunikaci. Jak už je v jednotkách začleněných do NATO samozřejmostí, všichni vojáci od nejnižších velitelských funkcí se domluví anglicky. „Součinnost budeme zajišťovat zejména s holandskou jednotkou, polskými silami a s belgickým dělostřelectvem,“ potvrdil plukovník Dziak.

O rychlost tentokrát nejde

Chrudimští výsadkáři přesouvali svou techniku na železniční podvozky více než šest hodin, cesta do cíle, polského města Žagaň pak má trvat více než 18 hodin. Takové údaje poněkud zpochybňují akceschopnost jednotek „velmi rychlé reakce“.

„Přesun po železnici samozřejmě není ideální, nicméně je nejlevnější a nejpraktičtější. To, že cvičení je v Polsku, je jen volba velení NATO. Do Portugalska bychom se například přepravovali letecky. Chceme si vyzkoušet přepravu leteckou i po železnici,“ vysvětlil Dziak.

Prakticky by pro chrudimské výsadkáře byl přesun do západního Polska nejjednodušší a nejrychlejší po vlastní ose.

„Návrat všech českých vojáků a techniky zpět do republiky je naplánován po železnici na 20. června, cílovou stanicí budou opět Pardubice,“ dodal Šulc.