Ministerstvo vnitra totiž přišlo s novelou zákona o obecní policii, kde chce mj. umožnit strážníkům vstup do těchto živnostenských provozoven i mimo otevírací dobu, a to nejen do prostor určených pro zákazníky. A pokud by náhodou majitel nebo provozovatel chtěl vstupu strážníků bránit, mohou použít i sílu.

Dosavadní praxe, kdy strážníci smějí kontrolovat tyto provozovny jen v oficiální provozní době a navíc mohou jen do prostor určených pro zákazníky, se podle vnitra ukázala jako málo účinná. „Často dochází k situacím, kdy jsou za neveřejné prohlašovány i prostory, ve kterých jinak dochází běžně k nabízení služeb zákazníkům,“ tvrdí vnitro a doplňuje další zkušenosti. „Mnohdy je též strážníkům odepřen vstup např. s odkazem, že v provozovně probíhá soukromá akce, avšak na takové akci byl podáván alkohol nezletilým.“

Podle vnitra se provozovatelé rovněž často vymlouvají na to, že provozní doba skončila, byť je zjevné, že v herně nebo hospodě je zábava v plném proudu.

Příznivci i odpůrci

Ačkoli je novela teprve na začátku legislativního kolečka a do rukou poslanců může dorazit po prázdninách, názory na další rozšíření pravomocí městských a obecních strážníků se liší.

„Aby chodili i mimo pracovní dobu a do prostor, které nejsou pro veřejnost, to už skoro hraničí s domovní prohlídkou,“ řekl Právu člen sněmovního výboru pro bezpečnost, někdejší příslušník Policie ČR Stanislav Huml (ČSSD).

Místopředseda výboru Bronislav Schwarz (ANO), který před vstupem do politiky pracoval jak u státní, tak městské policie, vidí situaci jinak. „Vstup do zmíněných provozoven i mimo pracovní dobu je minimum, co bych jim nadělil,“ řekl Právu.

Podle něj vývoj kriminality a nedostatek státních policistů, kteří jsou zavaleni administrativou, jinou možnost nedává. „Pokud chce starosta nebo primátor udržet veřejný pořádek, bez pravomocí městské policie to prostě nejde,“ míní Schwarz.

Aby chodili i mimo pracovní dobu a do prostor, které nejsou pro veřejnost, to už skoro hraničí s domovní prohlídkou.Stanislav Huml, poslanec

Vnitro tvrdí, že účelem novely zákona není posilování působnosti a pravomocí obecních policií na úroveň státní policie, nicméně vzhledem k bezpečnostní situaci a omezeným kapacitám státní policie to jinak nepůjde.

„V případě nezpřesnění postavení obecních policií by tak mohlo dojít až k situaci, kdy některá přestupková jednání, např. spojená s hazardem a požíváním alkoholu či jiných návykových látek mladistvými, by zůstávala ve značné míře neřešena,“ zdůvodňují legislativci Chovancova resortu novelu.

Stopka extremistům

Obdobný návrh už v srpnu 2012 schválila Nečasova vláda, avšak po prvním kolečku projednání ve Sněmovně kabinet změnu stáhl. A to kvůli kritice na rozšiřování kompetencí, která se téměř jednohlasně snesla na hlavu vlády nejen z opozičních, ale také koaličních řad.

V Česku má z 6250 obcí své strážníky jen 368 měst a obcí a dalších 500 obcí má uzavřenou smlouvu se „sousedy“.

Připravená novela zákona má na druhou stranu ale také zpřísnit pravidla pro přijímání strážníků. Šanci na práci ve sboru by neměl mít člověk, který má na triku škraloup v podobě dopravního přestupku, anebo milovník alkoholu či drog, který za svou zálibu byl potrestán byť jen pokutou.

Nově by také v řadách strážníků neměli pracovat lidé, u kterých je náznak podezření z podpory různých extremistických skupin.