Vlak je součástí projektu Legie 100, který má připomenout výročí vzniku československých legií na východní i západní frontě. Vstupovali do nich dobrovolníci z řad Čechoslováků žijících v cizině, ale i vojáci rakousko-uherské armády, aby bojovali za vznik samostatného státu.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Vlak se skládá z deseti vagónů a parní lokomotivy. V sestavě jsou zdravotní, prodejní nebo štábní vagóny, vůz polní pošty nebo takzvaná těpluška, která byla legionářům po několik měsíců domovem.

Vojáci si ji podle Jiřího Charfreitaga, tajemníka projektu Legie 100, zařizovali palandami nebo kamny.

Soupravu Legiovlaku tvoří deset vagónů a parní lokomotiva.

Soupravu Legiovlaku tvoří deset vagónů a parní lokomotiva.

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Další součástí Legiovlaku je obrněný vůz. Ty si podle Charfreitaga legionáři vyráběli z amerických uhlových vozů, které během své cesty ukořistili. "Přestavili je na nedobytné pevnosti," poznamenal. V sestavě je i kovářský vagón, který byl zrekonstruován na Slovensku, dva plošinové a ubytovací vůz, ve kterém bude přespávat posádka Legiovlaku.

Mezi zrekonstruovanými vagóny je i sanitní vagón.

Mezi zrekonstruovanými vagóny je i sanitní vagón.

FOTO: Vít Šimánek, ČTK

Vozy jsou vybaveny replikami, originálními exponáty a několika stovkami fotografií. Na některé exponáty bude možné si sáhnout, například na některé zbraně.

Hornický skanzen Březové Hory

Provozu Legiovlaku zahájí cesta do Mladé Boleslavi.

FOTO: Petr Hloušek, Právo

„Je to především dluh nás českých občanů našim předkům, kteří neměli možnost v minulosti obhájit, proč vybojovali naši samostatnost, takže chceme přiblížit veřejnosti, kdo byli českoslovenští legionáři a kdo byl u zrodu naší samostatné republiky,“ vysvětlil Charfreitag.

Sanitní vagón Legiovlaku

Sanitní vagón Legiovlaku

FOTO: Vít Šimánek, ČTK

Po Mladé Boleslavi bude Legiovlak pokračovat do Liberce, zastaví se v Hradci Králové, Českých Budějovicích, ale také v Brně či Zlíně. Na podzim by mohl zavítat i na Slovensko. Jeho pouť skončí v roce 2020.