„Ceny držíme, vodáctví se přece jen bere spíš jako lidový sport a ceny je potřeba držet níž,“ potvrdil Právu Míla Pražák z půjčoven Dronte.

Zájem lidí o vodáctví neopadá, což je v létě vidět i na hlavních tocích. Proto nyní půjčovny dávají dohromady vybavení od lodí přes pádla a barely až po auta a vleky, aby byly na sezónu přichystané. Nejen po vodácích ale na řekách zůstává hodně nepořádku, a tak se během následujícího víkendu chystá například na Sázavě velký úklid řeky, kterého se tradičně účastní i zpěvačka Aneta Langerová.

Na Teplé Vltavě přísné podmínky

Vodáci, kteří se chystají na Teplou Vltavu, musí i v letošním roce počítat s pravidly kvůli ochraně přírody. Už od začátku dubna si mohou cestu mezi Soumarským mostem a Pěknou rezervovat v systému na internetových stránkách Správy Národního parku Šumava. Od května je řeka splavná o víkendech a svátcích, od června do října lze plout denně.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

FOTO: Aleš Honus, Právo

„Splouvání Teplé Vltavy v úseku Soumarský most–Pěkná je možné jak s průvodci, tak bez nich, a to v závislosti na výšce hladiny. Pouze s průvodci je možné splouvat, pokud je výška hladiny v rozmezí 50 až 61 centimetrů. Bez průvodce se splouvá v případě, že výška hladiny na vodočetné lati umístěné na Soumarském mostě je nad 61 centimetry,“ připomíná základní podmínky splouvání Teplé Vltavy mluvčí Správy NP Šumava Jan Dvořák. Ty upřesňují i přesný počet lodí za určité výšky hladiny. Žádná loď nad limit není na Teplé Vltavě tolerována, nikdo nemůže vyrazit bez registrace. „Registrace je nutná vždy a je možné se registrovat jak předem na internetových stránkách Správy NP Šumava, tak přímo na místě, pokud je volno,“ dodal Dvořák.

Baťův kanál

Stále oblíbenější je putování po Baťově kanálu. Tam startuje plavební sezóna oficiálně 1. května, kdy se v některých přístavech vodní cesty uskuteční slavnostní odemykání. Současně budou obsazena i zdymadla na cestě.

„Již dnes jsme ale připraveni na objednávku umožnit plavby,“ připomněl předseda obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek. Pro letošek po-
dle Bártka rozšířili kapacitu přípojek elektřiny v kotvištích pro hausbóty a lodě, někde přivedli až k lodím i přípojky vody. Největší novinka třiapadesát kilometrů dlouhého úseku vodní cesty ale vstoupí do provozu až ve druhé polovině srpna. Tehdy poprvé vplují lodě do budovaného přístavu v Petrově na Hodonínsku.

Průběžně doplňovaný plán akcí lze najít na portálu batacanal.cz.

Baťův kanál byl původně vodní cestou pro přepravu paliva z dolů na Hodonínsku do Baťových továren v Otrokovicích. Dnes je v provozu v úseku z Otrokovic do slovenské Skalice. Lze se plavit nad Otrokovicemi až do Kroměříže, dole pod Sudoměřicemi až do Hodonína, cestu tam ale komplikují chybějící plavební komory.