Prodloužení metra společně otevřeli premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (za ANO) a vedením dopravního podniku v nové stanici Nádraží Veleslavín.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Premiér Sobotka při otevření uvedl, že by hlavní město mohlo na dopravní stavby získat i finanční pomoc od státu.

Premiér Bohuslav Sobotka na otevření nového úseku metra

Premiér Bohuslav Sobotka na otevření nového úseku metra

FOTO: Petr Horník, Právo

"Pokud nebude možné z nějakého důvodu použít peníze z EU, pak si myslím, že by měl na další stavby, zejména na metro, přispět státní rozpočet," řekl Sobotka.

V souvislosti s otevřením nových stanic se změní provoz tramvají a autobusů především v Praze 5 a 6. [celá zpráva]

Lidé ve stanici Nemocnice Motol

Lidé ve stanici Nemocnice Motol

FOTO: Petr Horník, Právo

"Věřte mi, že se na vás velice brzy obrátíme," opáčila primátorka Krnáčová.

Prodloužení přišlo na 20 miliard

Stavba prodloužení trasy metra A začala v roce 2010 a stála zhruba 20 miliard korun. Hlavní město na stavbu získalo přibližně sedm miliard z evropských dotací. Na rozšíření trasy A pracovalo 500 dělníků a techniků.

V novém úseku metra vznikly čtyři zastávky - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Podobně jako u některých málo vytížených stanic na lince metra C budou soupravy i v prodlouženém úseku metra A jezdit v omezeném režimu. V některé časy novými stanicemi pojede jen polovina souprav.

Rozvoj trasy metra A
12. 8. 1978Leninova – Náměstí Míru 7 stanic: Leninova (Dejvická), Hradčanská, Malostranská, Staroměstská, Můstek, Muzeum, Náměstí Míru
19. 12. 1980Náměstí Míru – Želivského 3 stanice: Jiřího z Poděbrad, Flora, Želivského
17. 10. 1985Želivského – Depo Hostivař zahájen provoz depa Hostivař (v úseku Strašnická – Depo Hostivař jen levý traťový tunel, pouze manipulační provoz bez cestujících)
11. 7. 1987do provozu uvedena stanice metra Strašnická nový úsek s cestujícími Želivského – Strašnická
1. 11. 1987zprovozněn pravý traťový tunel Strašnická – Depo Hostivař (bez cestujících)
4. 7. 1990do provozu uvedena stanice metra Skalka nový úsek s cestujícími Strašnická – Skalka
26. 5. 2006
do provozu uvedena stanice metra Depo Hostivař nový úsek s cestujícími Skalka – Depo Hostivař
6. 4. 2015Dejvická – Nemocnice Motol 4 stanice: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny, Nemocnice Motol
Zdroj: DPP

Město oproti původním slibům nepostavilo u nových stanic ani jediné záchytné parkoviště. Kritizují se také chybějící eskalátory z vestibulu na povrch ve stanici Nádraží Veleslavín. Výtah pro rodiče s kočárky či hendikepované osoby zde ovšem je.

Nové stanice metra A se od sebe vizuálně liší. Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petřiny mají na obložení stěn nástupišť různé odstíny červené barvy. Zelenobílá stanice Nemocnice Motol zase na rozdíl od nich leží téměř na povrchu. Její nástupiště má prosklenou střechu a vchází se do něj přímo z ulice.

Metrem se svezly v prvních minutách stovky lidí

Metrem se svezly v prvních minutách stovky lidí

FOTO: Petr Horník, Právo

Video

Pohled, který zná jen strojvůdce. Podívejte se na průjezd novými stanicemi metra A. Zdroj: Novinky.cz