Hlavní obsah

Průjezd konvoje bude i přehlídkou techniky, USA uhradí všechny náklady

Aktualizováno

Průjezd americké vojenské kolony budí pozornost nejen kvůli geopolitickým souvislostem. Lidé budou mít rovněž příležitost prohlédnout si techniku. Umožněno to bude v kasárnách, kde budou vojáci ubytováni.

Foto: Oshkosh

Těžký nákladní automobil U.S. Army Oshkosh HEMTT-A4

Článek

Zástupce náčelníka generálního štábu František Malenínský v pátek připustil, že část konvoje může mít zpoždění oproti plánu. Důvodem je podle něj velký zájem Poláků o setkání s americkými vojáky. Bližší časové upřesnění armáda zveřejní zhruba 24 hodin před příjezdem.

Ministr obrany Martin Stropnický (ANO) doplnil, že americká strana uhradí veškeré náklady na ubytování a stravu svých jednotek. Armáda je vyčíslila na 175 780 korun.

Foto: GŠ AČR, Právo-ti, Právo

Stropnický i Malenínský konstatovali, že přesun je do detailů připraven včetně případných objízdných tras pro případ dopravních komplikací. Stropnický apeloval na řidiče, aby při setkání s některou z kolon byli ukáznění.

Obrněný transportér Stryker

– Osmikolový obrněný transportér, který americká armáda používá od roku 2002; do ukončení výroby loni v listopadu jich pro pozemní síly USA vzniklo zhruba 4500, nasazeny byly v Iráku i Afghánistánu. Podobně jako jiná vozidla svého druhu existuje v řadě variant – od té základní pro přepravu vojáků přes velitelské či průzkumné vozidlo, ženijní a zdravotnickou verzi až po stíhač tanků nebo verzi určenou pro chemický průzkum.

Foto: General Dynamics

Transportéry Stryker

– Základní verze strykeru má dvoučlennou posádku a uveze devět plně vyzbrojených vojáků. Je dlouhá 6,95 metru, široká 2,72 metru a vysoká 2,64 metru. Hmotnost obrněného transportéru činí 19 tun, s motorem o výkonu 350 koňských sil dosáhne maximální rychlosti téměř 100 kilometrů v hodině; dojezd činí 500 kilometrů.

– Pro srovnání, taktéž osmikolový pandur používaný českou armádou má v základní verzi dvoučlennou posádku a uveze 12 vojáků. Váží 20,5 tuny, je dlouhý 7,5, široký 2,7 a vysoký 2,1 metru (výška bez střelecké věže). Motor má výkon 450 koní, pandur může jet až 105 kilometrů v hodině a dojezd má 700 kilometrů.

– Výrobcem obrněného transportéru Stryker je koncern General Dynamics, tedy stejná firma, jako v případě panduru. Ten byl ovšem zkonstruován v Rakousku firmou Steyr, zatímco kořeny strykeru sahají do Švýcarska, kde jeho předchůdce jménem Piranha vyvinula už začátkem 70. let firma MOWAG (později pohlcená General Dynamics).

– Piranha a její varianty patří k nejrozšířenějším obrněným transportérům západní provenience, i bez započtení strykerů jich vzniklo téměř 10 000, velmi často v licenci. Americké ozbrojené síly převzaly první z nich již téměř 20 let před zahájením výroby strykeru, od roku 1983 má totiž námořní pěchota ve výzbroji zhruba 750 transportérů LAV-25, tedy v Kanadě vyráběné licenční verze piranhy.

Humvee

– Víceúčelové vozidlo, které se už během první války v Perském zálivu stalo ikonou americké armády. Název vozu, který v amerických ozbrojených silách začal v polovině 80. let nahrazovat jeepy, vznikl zkomolením zkratky HMMWV (z anglického High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, česky vysoce mobilní víceúčelové kolové vozidlo). Základní model uveze čtyři vojáky, existují ale i další verze včetně sanitní či nesoucí rakety.

Foto: Reuters

Irácké bezpečnostní síly se rozmisťují.

– Kromě amerických vojáků je používají ozbrojené síly asi 50 zemí světa, včetně ČR (čeští vojáci zejména v zahraničních misích). Humvee měl původně sloužit hlavně logistice v zázemí a nebyl navržen do bojových akcí, až dodatečně vznikly jeho obrněné varianty. Zkušenosti z Iráku a Afghánistánu ale ukázaly, že ani ty nejsou schopné dostatečně ochránit vojáky zejména před improvizovanými náložemi.

– Malá automobilka AM General vyrobila od roku 1984 na 280 000 humvee. Popularita vozu vedla i k vývoji civilní verze Hummer H1, o jejíž vznik se zasloužil Arnold Schwarzenegger. Později vznikly pod taktovkou firmy General Motors modely H2 a H3, ty ale měly s původním vojenským modelem společný jen design a v roce 2010 značka zanikla.

Podpůrné vozy

– HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck – těžké taktické nákladní vozidlo s vysokou pohyblivostí) slouží v amerických ozbrojených silách od roku 1982. Základní osmikolová verze může sloužit například jako vyprošťovací vozidlo či cisterna, desetikolová varianta pak funguje jako základ systému pro přepravu vojenských kontejnerů. Mohutný vůz se dvěma řiditelnými nápravami dokáže překonat i velmi těžký terén, používá se i jako nosič raketových systémů Patriot.

Foto: Oshkosh

Těžký nákladní automobil U.S. Army Oshkosh HEMTT-A3

– FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles – rodina středních taktických vozidel) slouží v americké armádě od začátku 90. let, vozy s trambusovou kabinou postupně nahradily „tradiční" náklaďáky s kapotovaným motorem. Existují v několika variantách, jež se liší nosností (typicky 2,5 a pět tun), počtem náprav, provedením kabiny i nástavbami (například valník s plachtou nebo tahač návěsů). Základem řady, již dnes podobně jako HEMTT vyrábí specializovaná automobilka Oshkosh Corporation, byl v Rakousku vyráběný nákladní vůz Steyr 12M18.

Foto: Oshkosh

Vojenský tahač U.S. Army Oshkosh FMTV 3

– M915 – tahač návěsů, který vychází z civilního nákladního vozu automobilky Crane Carrier Company a jejž americké ozbrojené síly používají od konce 70. let. Během let vzniklo postupně několik variant, včetně lehce pancéřované. Všechny slouží zejména pro rychlou přepravu nákladů i vojenské techniky po zpevněných komunikacích.

Foto: Oshkosh

Vyprošťovací vůz Oshkosh HEMTT-A4

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám