Hlavní obsah

V kokpitu českého letadla nesmí zůstat pilot nikdy sám

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Od událostí z New Yorku z 11. září 2001 platí u obou velkých českých leteckých společností přísné pravidlo, že během letu jsou v kokpitu pilotů nejméně dva lidé. Rovněž při vstupu na stanoviště pilotů platí zvláštní nařízení. V souvislosti s tragickým pádem letadla Germanwings to Novinkám potvrdili mluvčí Českých aerolinií i Travel Service.

Foto: Profimedia.cz

Kokpit Airbusu A320

Článek

„Pravidlo trvalé přítomnosti minimálně dvou osob z posádky během letu mají ČSA ve svých bezpečnostních a provozních postupech více než deset let,“ řekl Novinkám mluvčí Českých aerolinií Daniel Šabík.

Dvě osoby musí být v kokpitu i u Travel Service, jak Novinkám potvrdila mluvčí společnosti Vladimíra Dufková. „Součástí provozní příručky naší společnosti je, že pokud jeden pilot opustí během letu kokpit, automaticky po dobu jeho nepřítomnosti jej musí nahradit jiný člen posádky, byť to je stevardka.“

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Foto: Leonhard Foeger, Reuters

Systém otevírání dveří Airbusu A320 na letovém simulátoru

Co se týče technického zabezpečení dveří u ČSA, platí pravidlo, že dveře jsou během letu trvale uzavřeny a zajištěny elektromagnetickým zámkem, který nelze mechanicky otevřít. Ten, kdo vstupuje do kokpitu, musí zadat specifický kód a na druhé straně se rozsvítí signál, že někdo žádá o vstup do kabiny. Prostor před vstupem je snímán kamerou, obraz vidí posádka v kokpitu. Piloti musí zadat rovněž bezpečnostní kód a tyto dva kódy se musí propojit, aby se dveře otevřely. Pak existuje ještě tzv. emergency kód, který se od standardního bezpečnostního kódu liší. I po zadání tohoto kódu má však posádka možnost vstup odmítnout, i když ze své strany už žádný kód nezadává.

Pokud si pilot potřebuje odskočit třeba na toaletu, u ČSA zavolá palubní průvodčí, vedoucí kabiny dorazí do kokpitu a pak může jeden z pilotů opustit kokpit. Poté člen posádky vyčká návratu pilota, a až poté, co pilot vstoupí do kabiny, může ji člen posádky opustit.

Instruktážní video, jak otevřít dveře kokpitu Airbusu A320 pomocí kóduVideo: Novinky/Reuters

Pilot nesmí být sólista

Podle Šabíka se ze záznamů letu dá kontrolovat, zda jsou pravidla o přítomnosti nejméně dvou osob v kokpitu dodržována. Aby se společnost vyhnula jejich porušování, klade podle svého mluvčího velký důraz na výběr posádky. „České aerolinie si vybírají určitý profil pilota. Zahrnuje třeba to, aby člověk spolupracoval v týmu, aby nebyl velkým sólistou. Musí být schopen jednoznačně dodržovat pravidla,“ řekl Šabík.

Podle něj první testy při výběru provádí Ústav leteckého zdravotnictví (ULZ), kde kandidát projde lékařskou kontrolou a psychotesty. Zde se kontrolují například psychomotorické reakce. Dalšími testy prochází uchazeč už přímo u ČSA, kde se zkoumá jeho osobnostní profil, to znamená, zda se kandidát blíží ideálnímu profilu pilota podle ČSA. „Pokud by se člověk ukázal jako naprostý sólista, není vhodným kandidátem,“ vysvětlil mluvčí, podle něhož musí případný pilot komunikovat s ostatními členy posádky.

Lékařskou prohlídku absolvují piloti ČSA jednou ročně v ULZ, nejde však už o psychotesty.

Reklama

Výběr článků

Načítám