Hlavní obsah

Na ŘSD straší nezaplacené faktury za miliardu

Právo, Radim Vaculík

Doslova časovaná bomba tiká na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), a co je horší, tiká už několik let. Jde o neuhrazené závazky této státní společnosti vůči stavebním firmám po době jejich splatnosti.

Foto: Michal Doležal, ČTK

Ředitel ŘSD Jan Kroupa

Článek

Podle analýzy, kterou si loni v létě nechalo udělat tehdejší vedení ŘSD a Právo má její kopii k dispozici, dlužila společnost na neproplacených fakturách za roky 2010 až 2014 více než 1,4 miliardy korun. Podle důvěryhodného zdroje redakce se sice tato částka koncem roku snížila na necelou jednu miliardu, ale i tak jde o velký zářez do rozpočtu ŘSD.

Tohoto strašáka nejen v podobě neproplacených starých faktur, ale i penále či pokut z prodlení v řádech dalších desítek miliónů korun si uvědomuje i současný šéf ŘSD Jan Kroupa, který do funkce nastoupil v prosinci loňského roku.

„Nebudu popírat, že by ty problémy z pohledu proplacení nebyly. Není to ale o tom, že by se nenašlo řešení, to se najde. My v tuto chvíli všechny ty faktury postupně bereme, znovu je revidujeme a zjišťujeme, jestli k nim jsou podklady. Pokud ne, tak se to vrací (zhotoviteli) a proč bychom to platili,“ řekl Právu Kroupa.

Neuhrazené závazky po datu splatnosti k srpnu 2014
Rokčástka
2010275 mil.
20110
201296 mil.
2013495 mil.
2014537 mil.
Celkem1,403 miliardy
Zdroj: Analýza ŘSD

Hrozí penále, nebo další soudy

Kroupa si také sám zjišťoval, jak to se závazky po době splatnosti vypadá. Prý to není tak alarmující jako podle podkladů z léta 2014. „Já mám jiné, výrazně nižší číslo. Co jsem si dělal analýzu při svém nástupu, tak jsem došel k částce 871 (miliónů korun),“ upřesnil Kroupa.

Neproplacené faktury se podle dokumentu ŘSD týkají vesměs změn během výstavby, tzv. víceprací, přičemž některé z nich nebyly součástí původní smlouvy, anebo na ně neproběhlo výběrové řízení, či je společnost vůbec nevyžadovala, avšak fakticky je stavební firmy provedly a následně po ŘSD chtěly nechat proplatit.

„Pokud tam není pokyn k těm vícepracím a není to v obchodních podmínkách, tak se to prostě odmítne. Jestliže přesto na tom bude zhotovitel trvat, byť postupoval v rozporu se smlouvou o dílo, tak v takovém případě bude mít smůlu a bude se to řešit u soudu,“ poznamenal Kroupa.

Připustil tedy, že u některých sporných faktur dojde na žaloby ze strany stavebních firem vůči státu, což ostatně zmiňuje jako možné riziko i loňská analýza ŘSD, která se spíše přiklání k jednání s firmami a následným dohodám o narovnání.

Upozorňuje totiž na fakt, že vůči ŘSD naskakují každým dalším dnem prodlení penále a náklady tak mohou dále růst. Kroupa v této souvislosti uvedl, že ŘSD se zhotoviteli staveb komunikuje a oboustranně se snaží věc řešit. To se ale podle loňské analýzy mělo dít už mnohem dříve.

„Dlouhodobým neřešením závazků po splatnosti, zvláště starších jednoho roku, se ŘSD dostalo do téměř neřešitelné situace. Případné vracení faktur a prokazování jejich neoprávněného vystavení bude po několika letech právně velmi problematické a pravděpodobně i neúspěšné,“ konstatují autoři analýzy ŘSD.

Střídání ředitelů i ministrů

Jednou z příčin může být i fakt, že jen v letech 2013 a 2014, kdy mělo ŘSD podle analýzy nejvyšší neuhrazené závazky, se vystřídalo v ředitelské funkci hned pět manažerů. Ani post jejich nadřízeného, tedy ministra dopravy, který je do křesla dosazoval, nebyl v té době nejstabilnější a navíc se přesunoval z jedné politické strany na druhou.

V roce 2013 byli ministry Zbyněk Stanjura (ODS) a po něm nestraník Zdeněk Žák z udržovací vlády Jiřího Rusnoka. Toho pak loni v lednu vystřídal Antonín Prachař (ANO), na jehož místo usedl v prosinci současný šéf resortu Dan Ťok (ANO). A ten prosadil do vedení ŘSD právě Kroupu.

Ve velké většině případů bude tedy podle loňské analýzy nutné závazky uznat, což potvrzují i slova Kroupy, podle kterého je většina vyfakturovaných víceprací nárokována smluvně a navíc i vedena ve stavebních denících. A má na jejich proplacení ŘSD dostatek peněz? Šéf státní společnosti tvrdí, že ano.

„Tam, kde se prokáže, že je to oprávněná záležitost, tam se na to samozřejmě musejí finance najít a myslím si, že dnes je na to připravené máme,“ podotkl Kroupa. Podle něj nyní probíhá kontrola nejen všech faktur, ale i jednotlivých položek na každé z nich, kterých často bývá i několik desítek až stovek. A bude prý nějakou dobu trvat, než všechny ŘSD prověří.

Reklama

Výběr článků

Načítám