Hlavní obsah

Vládní letka se opět ocitla v nesnázích

Právo, Oldřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Na seznam bolístek české vládní letky přibyl další šrám. Na konci ledna vypravila česká armáda pro skupinu poslanců, kteří jeli jako delegace na jednání Rady Evropy do Štrasburku, speciální letadlo. Poslanci se ale museli vrátit jiným strojem.

Foto: army.cz

Armádní letoun Jak-40 na letišti v pražských Kbelích

Článek

Ruské letadlo Jak-40 už sice slouží desítky let a má před důchodem, ale zatím létalo bez větších problémů. Letošního 30. ledna ale cesta bez potíží nebyla. Na štrasburském letišti letoun českou delegaci dopravil bez chybičky. Poslanci vystoupili a odjeli na jednání. Když se ale vrátili na letiště, dozvěděli se, že jejich odlet zkomplikovala nehoda.

„Přijeli jsme na letiště a posádka nám řekla, že letoun má problémy technického charakteru a že musíme počkat, až pro nás přiletí z Prahy jiné letadlo,“ řekl Právu poslanec TOP 09 Rom Kostřica, který byl součástí delegace. Dodal, že ale nijak netrpěli, protože po dvou hodinách pro ně přiletělo „prezidentské letadlo“ Challenger, které je přemístilo do Prahy během čtyřiceti minut.

A co se vlastně na štrasburském letišti stalo? Podle generálního štábu pilot při přesunu po letišti naboural do kovové konstrukce, která na letišti slouží k odvádění výfukových plynů letadel, a poškodil křídlo.

„Při pojíždění na letišti Štrasburk došlo k zachycení křídla letounu Jak-40 o odrážeč výtokových plynů,“ řekl Právu mluvčí generálního štábu Jan Šulc.

Dodal, že závada ale nebyla tak závažná, takže ji dokázali technici, kteří do Štrasburku dorazili z kbelské základny, na místě opravit.

Zubatá za oknem

„Po zhodnocení technického stavu a opravě provedené na místě techniky byl 12. února 2015 uskutečněn technický přelet zpět na základnu Praha-Kbely,“ poznamenal mluvčí. Závadu ale bude muset zřejmě opravit výrobce. V listopadu by měl letoun jít na pravidelnou údržbu a zcela vyřazen z provozu by měl být za tři roky.

Letouny vládní letky mají potíže docela často, naštěstí to byly vždy drobné nehody. Např. Jak-40 před rokem a půl sjel z ranveje ve Stockholmu s generálem a náměstkem ministra obrany na palubě.

Luxusnějšímu challengeru zase několikrát prasklo čelní sklo. Když v roce 2005 letěl prezident Václav Klaus na pohřeb papeže Jana Pavla II. do Vatikánu, tak se letounu v desetikilometrové výšce vysypala jedna vrstva skla a letadlo muselo ihned dolů.

Pilot tehdy politikům po přistání řekl, že se jim „zubatá vyhnula o pár metrů“.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám