„Mezi lidmi panuje neochota podrobovat se jakémukoliv zákazu,“ uvedl šéf zimní údržby silnic v Karlovarském kraji Josef Bulka, podle kterého navíc stoupá agresivita řidičů nerespektujících dopravní značení.

Navigace a zdravý rozum

„Vůbec neberou ohled na to, že uzavřený úsek nemusí zdolat ani s nejlepším terénním vozidlem, protože je zde například jiné odstavené vozidlo nebo padlý strom. Řidiči často nerespektují ani informaci, aby do úseku nevjížděli, kterou jim poskytnou místní lidé, nebo dokonce silničáři,“ kroutil hlavou Bulka s tím, že největším problémem je ale jízda podle navigace bez současného použití zdravého rozumu.

„Je potřeba si uvědomit, že GPS je pouze stroj, jenž pracuje s informacemi, kterými jej někdo nakrmil. To je zcela zásadní problém. Systémy GPS totiž tyto neudržované úseky silnic neznají a vůbec o nich neinformují!  Zde platí, že dopravní značka – a obzvlášť ta přenosná – má pro řidiče vždycky aktuálnější informaci než jakákoliv navigace,“ dodává Bulka.

Chybí i signál

Takové nebezpečí číhá v zimě na řidiče také na jihu Čech na vozovce mezi malou obcí Malšín a Frymburkem na Českokrumlovsku. Hlavně cizinci, kteří jezdí podle GPS, často končí v závějích. „Jen v minulém týdnu tam uvízla dvě auta a místní zemědělec je musel vytahovat traktorem. Často se také stává, že mu ujedou bez zaplacení,“ sdělila Právu hospodářka obecního úřadu v Malšíně Marie Korandová.

Podle ní se místní samozřejmě na tuto vozovku v zimě při sněžení nevydávají, ale zajíždějí si směrem k Frymburku přes dvě desítky kilometrů přes Větrnou a Vyšší Brod.

Co hrozí lidem, kteří v těchto úsecích uváznou? „V některých případech může v těchto situacích jít i o zdraví či o život. Když už motorista na neudržované silnici zapadne, začne nejdříve volat pomoc mobilním telefonem.

„Řada úseků se ale nachází v odlehlých končinách, kde není žádný signál. Občan se tedy vydává někam signál ulovit, často ve sněhové vánici a v mrazu,“ popisoval Bulka s tím, že když se člověk konečně někam dovolá, tak nedokáže většinou popsat, kde se nachází.

Zapadnou řidiči kamiónů

Ze dvou třetin zapadají podle Bulky turisté a z jedné třetiny profesionálové. „Nechybí mezi nimi opakovaně na stejných místech řidiči kamiónů, nebo dokonce řidiči autobusů,“ podivuje se šéf zimní údržby.

„Nejčastěji k těmto případům dochází v Krušných horách a pak na Karlovarsku v okolí Teplé.“ K zapadlým vozidlům se nedostanou bez pomoci horské služby ani lékaři ze záchranky. Horská služba má naštěstí techniku, která může z odlehlých míst evakuovat ze zapadlých aut děti.

„Další potíže nastávají v okamžiku, kdy majitelé chtějí vyprostit svá vozidla, a mnoho motoristů očekává, že to za ně vyřídí správa silnic zdarma. Touto činností se nezabýváme, můžeme ale předat kontakt na odtahové služby,“ uvedl Bulka.

Odtahovky odmítají vyjíždět

Podle něj ale řada odtahových služeb, především těch místa znalých, do těchto neudržovaných úseků silnic odmítá vyjíždět. Není proto nic výjimečného, že jsou vozidla zanechána svému osudu až do okamžiku, kdy je lepší počasí. Někdy je to až na jaře.

Obrovským problémem jsou ale kamióny. „Ty nejenže jezdí podle GPS, ale zároveň se snaží kvůli úsporám o co nejkratší trasu a dopravní značení vůbec nerespektují. Od jejich řidičů se často dozvídáme, že takto jezdit mají přímo nařízené. Takové vozidlo potom blokuje provoz i několik týdnů. Řidič ho často opustí a není k dispozici ani v době, kdy už by se kamión vyprostit dal a úsek by mohl být opět průjezdný,“ uzavřel Bulka.