„Tento vrtulník se řídí tak, že mu dám povel ke startu pomocí klávesnice, on vystoupá do určité výšky a tam uzamknu polohu. V určité výšce, ve které se vrtulník drží, ho můžu přesměrovat jenom pomocí dotyku. Po té cestě se můžu také rozhlížet kamerou a koukám nahoru nebo dolů. Vrtulník se také otáčí přesně ve směru, v jakém potřebuji. Jsou tam samozřejmě i jiné režimy, ale tento je nejintuitivnější,“ vysvětluje pilot a operátor Vlastimil Slunečko.

Bezpilotní stroj Brus s kolmým startem a se šesti rotory byl v úterý poprvé představen zástupci Vojenského technického ústavu na půdě vojenského letiště ve Kbelích v Praze.

Na vrtulník jsou nainstalovány dvě kamery - denní a noční -, které je možné během letu přepínat. Brus vydrží ve vzduchu se zátěží dvou kamer až 40 minut. Jeho doba doletu je deset kilometrů a vystoupat dokáže do 1000 metrů.

„Tento prostředek má svůj smysl především ve chvíli, když potřebujete sledovat nějaké stacionární či pomalu se pohybující cíle. Tady není účelné použít letadlo, ale potřebujete vrtulník, abyste mohli pozorovat místo nebo nad ním viset. Pro účely integrovaného záchranného systému se ukazuje, že je výhodnější noční vidění, protože na noční kameře jsou vidět rozdíly teplot. Snadněji tak může být třeba odhalen někdo, kdo utíká křovím,“ prozradil Jiří Kuzdas z Vojenského leteckého ústavu.

Stroj by podle něj mohl nést také chemická nebo radiační čidla.

Nasazen ve Vrběticích

Brus byl ještě v době dokončování zkoušek nasazen po výbuchu munice ve Vrběticích, kde při monitorování situace nalétal přes 70 hodin. VTÚ nyní jedná o jeho dalším využití ve složkách Integrovaného záchranného systému, hodit by se mohl i vězeňské službě a celníkům. Podobná zařízení využívá i armáda při misích.

Na úterní prezentaci nechyběl ani kardinál Dominik Duka, který si přímo na vlastní kůži vyzkoušel samotnou pilotáž tohoto stroje. Ocenil, že podobná zařízení lidem dokážou pomáhat a vyslovil své přání, aby tyto stroje sloužily pokud možno pro mírové účely.

„Můžeme být hrdí na to, co se v naší zemi vyrábí a děje. Je to veliká pomoc člověku, ať už je to v záchranných systémech nebo v otázce bezpečnosti.
Nemůžeme se také vyhnout celému světu, kterému hrozí válečná nebezpečí. Tyto létající stroje mohou určitě pomoci k ochraně našich jednotek v rámci průzkumu a podobně,“ prohlásil kardinál.

Podle náměstka ministra obrany Tomáše Kuchty resort připravuje nevyužívané letiště v Brdech, kde by se mohly podobné stroje zkoušet. Vzniknout by mohlo v řádu měsíců.

Vývojem bezpilotních prostředků se VTÚ letectva a protivzdušné obrany zabývá již od počátku 80. let.
Vůbec první stroje s takzvaným označením Sojka, vyvinuté pro československou armádu, vážily desítky kilogramů a byly určeny především pro letecký průzkum. Další sloužily například pro cvičné střelby, kdy se střelci trefují do taženého pytle.