„Nic není černobílé. Pan prezident se vyslovil pro zachování praktických škol v případech, kdy je to v zájmu dětí. Rozhodně se tedy nechtěl negativně dotknout tělesně postižených, jak mu je podsouváno. Poukázal na situace, kdy v důsledku trpí výuka všech žáků ve třídě, a na případy šikany, ke kterým bohužel též dochází," uvedl Ovčáček.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Poznamenal, že prezident svým výrokem přispěl legitimním názorem do debaty o velmi důležitém tématu inkluze v českém školství.

Zeman mluvil o inkluzi ve středu v Rehabilitačním ústavu v Brandýse nad Orlicí. „Nejsem zastáncem názoru, že by děti, které jsou určitým způsobem handicapovány, měly být umisťovány do tříd s nehandicapovanými žáky, protože je to neštěstí pro oba,“ uvedl prezident.

Podle Zemana jsou děti mnohem šťastnější, pokud jsou v rovnocenné komunitě. Jinak mohou být oběťmi šikany a pohrdání. Také učitelé se nemohou v takovém případě věnovat talentovanějším dětem. Podle prezidenta by tak měly zůstat zachovány takzvané praktické třídy, které přispějí k větší duševní pohodě žáků.

Kritika ze všech stran

Jeho výrok vyvolal vlnu kritiky od pedagogů, odborníků na vzdělávání, organizací tělesně postižených a politiků. Význam integrace co největšího počtu dětí do hlavního vzdělávacího proudu zdůraznili premiér Bohuslav Sobotka i ministr školství Marcel Chládek (oba ČSSD). [celá zpráva]

Chládek ve čtvrtek v České televizi řekl, že o výroku se Zemanem krátce telefonicky hovořil. Ten prý svůj výrok nemyslel tak, že by například vozíčkáři měli být vyčleněni z hlavního vzdělávacího proudu.

Děti s těžkým handicapem ale mohou být podle Zemana poškozené, pokud přijdou do školy, která na to není připravena. V konečném důsledku jsou prý poškozeny obě skupiny, tlumočil obsah telefonátu s prezidentem Chládek.