Premiér Bohuslav Sobotka spolu s ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem a ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou odletěli záložním letounem challenger, který pojme jen sedmnáct lidí. Zbytek delegace musel vyčkat na opravu stroje.

"Závada na letounu Airbus byla odstraněna a zbytek delegace odletěl dnes ráno," řekla v úterý mluvčí generálního štábu české armády Jana Růžičková. Podle informací z letiště měl Airbus poruchu na elektroinstalaci, dodala. V pondělí závadu odhalila předletová příprava letadla.

Sobotka by se na summitu zemí střední a východní Evropy a Číny měl setkat například s nejvyššími představiteli této asijské země.

Vládní letka disponuje dvěma Airbusy, letounem Challenger CL-601 a letounem Jak-40. Airbusy armáda koupila v roce 2007. Tehdy vyřadila zastaralé letouny Tu-154, které se několikrát během cest českých politiků porouchaly.

Poruchy vládní letadel
25. března 2004 - Letoun Challenger s prezidentem Václavem Klausem na palubě měl poruchu kvůli špatnému připojení předního podvozku k tahači. Letadlem se měl prezident vrátit z Portugalska do Prahy. Pro prezidenta přiletěl náhradní stroj Tu-154 M
29. listopadu 2004 - Armádnímu letounu Challenger prasklo čelní sklo. Ministr zahraničí Cyril Svoboda kvůli tomu nedoletěl na Blízký východ, jeho speciál se musel vrátit do Prahy.
13. března 2005 - Kvůli závadě se muselo vrátit letadlo Tu-154, v němž ministr obrany Karel Kühnl cestoval do Izraele. Závada nebyla vážná a ministr odcestoval se zpožděním.
7. dubna 2005 - Armádní Challenger, s nímž cestoval prezident Klaus do Říma na pohřeb papeže Jana Pavla II., musel zhruba hodinu po startu přistát v Mnichově kvůli prasklině v čelním skle. Z Prahy pak do Německa zamířil náhradní stroj Tu-154.
10. června 2005 - Ministr zahraničí Cyril Svoboda musel posunout svůj odlet z Černé Hory, protože jeho letoun An-26 měl poruchu bezpečnostní kontrolky.
6. července 2005 - Letadlo s ministrem zahraničí Cyrilem Svobodou, kterým letěl do Jižní Ameriky, muselo nouzově přistát v Mauritánii. Stroj Tu-154 měl závadu na jednom z hydraulických systémů.
18. března 2006Challenger, kterým měla odletět senátní delegace v čele s předsedou Senátu Přemyslem Sobotkou do Asie, měl problémy s napájecím agregátem. Senátoři nakonec odletěli náhradním letounem Tu-154.
15. února 2007- Prezident Václav Klaus, který byl na státní návštěvě Japonska, musel posunout plánovanou cestu do Hirošimy kvůli problému letounu typu Tu-154 M se zdrojem elektřiny.
10. dubna 2008Challenger, který měl dopravit předsedu Senátu Přemysla Sobotku do Paříže, musel nouzově přistát kvůli problému na autopilotu. Absolvoval jen let z kbelského na ruzyňské letiště. Delegace asi po dvou hodinách odletěla náhradním strojem Jak-40.
22. dubna 2009 - Challengeru, na jehož palubě směřoval vicepremiér v demisi Martin Bursík na zasedání zemí G8 prasklo čelní sklo.
7. října 2009 - Český premiér Jan Fischer kvůli závadě na vládním letadle neodletěl do Bruselu. Příčinou závady na vládním airbusu byla závada na servořízení výškového kormidla.
5. září 2010 - Letoun Jak-40, kterým měl odcestovat šéf české diplomacie Karel Schwarzenberg do Paříže, měl závadu na čidle námrazy stroje a odlet se tak asi o hodinu opozdil.
23. února 2011 - Letoun Challenger, který se vracel s delegací ministerstva obrany vedenou náčelníkem generálního štábu Vlastimilem Pickem z Abú Zabí, kvůli závadě přistávacích klapek nouzově přistál na Ruzyni místo ve Kbelích.
26. května 2013 - Vládnímu letounu s premiérem Petrem Nečasem na cestě do Ruska prasklo čelní sklo. Airbus A319 druhou polovinu letu absolvoval ve snížené výšce a bezpečně přistál v Moskvě.
28. listopadu 2013 - Armádní letoun Jak-40 s delegací českého ministerstva obrany sjel při přistávání ve Stockholmu sjel z přistávací dráhy. Kolizi způsobil vadný brzdný systém na jednom kole.
15. prosince 2014 - Cestu vládní delegace na summit srbského Bělehradu zkomplikovala porucha Airbusu A319. Premiér Bohuslav Sobotka spolu s ministry odletěl záložním letounem Challenger.
zdroj: ČTK