Například letos do poloviny listopadu ministerstvo obrany zaplatilo za servis a opravy 770 miliónů korun. Úředníci navíc připravují další servisní smlouvy v celkové hodnotě až 3,5 miliardy korun. Mluvčí generálního štábu Jana Růžičková Právu řekla, že servis letecké techniky patří k nejdražším službám všude ve světě

„Obecně platí, že za jednu třetinu letadlo pořídíme a dvě třetiny utratíme za údržbu a servis,“ uvedla. Nejvíc letos armáda zaplatila Leteckým opravárnám Malešice, což je státní podnik zřízený ministerstvem obrany, za generální opravy a údržbu sovětských vrtulníků řady Mi.

Za generální opravy vydala skoro 220 miliónů a za běžný servis přes 90 miliónů korun. Další výraznou položkou byl servis vládního tryskáče Challenger CL-601 za 193 miliónů korun. Tato oprava vyvolala rozpory nejen kvůli vysoké částce, ale i kvůli tomu, že opravu zprostředkovala zbrojařská firma Omnipol.

Jedna lopatka za pět tisíc dolarů

Obrana kritiku odmítá, podle ní si zprostředkovatele vyžádal sám výrobce. Podle leteckého experta Tomáše Součka je cena leteckého servisu drahá. „Například u toho challengeru stojí jedna lopatka pět tisíc dolarů – a je jich tam sto na jednom motoru, potom jdou do miliónů jenom náhradní díly,“ řekl Právu.

Jakákoli součástka i práce na opravě letounů jsou několikrát dražší než stejné náhradní díly a práce normální techniky. Důvodem je to, že každá součástka musí projít přísnou kontrolou a veškeré práce musí být certifikovány, protože každá porucha v letounu může být osudná.

„Běžná rychlovarná konvice stojí 200 korun, ale rychlovarná konvice, která je např. v letadle CASA, stála několik tisíc korun, jenom proto, že musí být certifikovaná, aby nezpůsobila požár,“ poznamenal Souček.

Servis strojů CASA už bez Omnipolu

Ministerstvo obrany v současné době vyjednává řadu servisních smluv. Nejobjemnější je smlouva na osmiletou podporu a servis čtyř letounů CASA. Ta by měla vyjít až na jeden a půl miliardy korun.

Doposud byl za údržbu španělských dopravních letounů odpovědný Omnipol, se kterým ministerstvo obrany sepsalo smlouvu na 890 miliónů korun na tři roky. Tuto částku ale armáda celou nevyužila a mohla být smlouva prodloužena o další rok.

Podle mluvčího ministerstva obrany Petra Medka by se v případě nové smlouvy měla armáda obejít bez prostředníka. „Jedná se s výrobcem,“ řekl Právu. Tím je konsorcium EADS sídlící ve španělské Seville.

Výběrové řízení na servis airbusů za půl miliardy

Za dalších 1,4 miliardy by si armáda chtěla pořídit další generální opravy a běžný servis vrtulníků Mi. Armáda uvažovala i o tom, že nechá udělat generální opravy deseti polských vrtulníků W3A Sokol, které používá záchranná služba.

Ty měly vyjít až na 1,2 miliardy, ale vzhledem k tomu, že velení armády začalo intenzivně uvažovat o pořízení 16 nových víceúčelových helikoptér, myšlenka na generální opravy zapadla. Nasvědčuje tomu i to, že přes zbrojařskou firmu Zenit si objednala pouze běžný servis, který může dosáhnout částky až 240 miliónů korun.

Znovu se obrana chystá vypsat i výběrové řízení na servis dvou airbusů A-319 z vládní letky za půl miliardy korun. Do prvního se totiž nepřihlásil žádný zájemce.

Armáda kromě vojáků do zahraničních misí a ústavních činitelů přepravuje svými stroji například i sportovní reprezentanty a pomáhá při evakuacích či dalších záchranných pracích a při mapování republiky.