Návrh na snížení jízdného prosazovala v rámci svého volebního programu Trojkoalice, která si od něj slibuje, že přiláká více cestujících na úkor individuální automobilové dopravy.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Lídr Trojkoalice Petr Štěpánek před časem přiznal inspiraci Vídní, kde zlevnění jízdného přilákalo do MHD 100 000 cestujících.

„Trojkoalice pevně věří, že podobný scénář je zcela reálný také v Praze. Obě města jsou si v mnoha ohledech podobná," uvedl Štěpánek, podle něhož by mohlo metro, autobusy a tramvaje v metropoli využívat až o 40 000 lidí více.

Vedle slevy na jízdném by měli zdarma cestovat rovněž psi a lidé na rodičovské dovolené.

I přes shodu magistrátní koalice zatím není jasné, odkdy by se lidé levnějšího jízdného měli dočkat. Budoucí náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) se před časem nechal slyšet, že letos se lidé levnějšího jízdného nedočkají, neboť věc nelze technicky stihnout.

Zlevnění ročních kupónů má i odpůrce. Občanští demokraté jej označují za populistické gesto, které lidé pouze zaplatí jinde.

„Jedná se o nebezpečný hazard s pražským rozpočtem. Koalice ANO 2011, ČSSD a Trojkoalice postupuje přesně opačně, než jak by se choval odpovědný správce pražského rozpočtu. Prvním krokem, který by naopak nastupující rada měla učinit, je analýza finančních možností města, potažmo Dopravního podniku, následně by měla začít s hledáním úspor uvnitř městského dopravce a až po případných úsporách na provozu společnosti začít vést diskusi o možnostech slev na jízdném,” tvrdí šéfka zastupitelského klubu ODS Alexandra Udženija.

DPP a tržby z jízdného
Pražský DPP přepraví denně asi přes tři milióny cestujících. V roce 2013 si roční kupón zakoupilo přes 168 tisíc cestujících, měsíční 2,27 miliónu cestujících a čtvrtletní jízdné si pořídilo téměř 607 tisíc pasažérů.
Celkově v loňském roce činily tržby z jízdného v rámci pražské integrované dopravy 4,2 miliardy korun, z toho 3,2 miliardy tvoří všechny druhy předplatných kupónů dohromady.
zdroj: ČTK