Prezident Ťoka, bývalého šéfa stavební společnosti Skanska, zároveň pozval na prosincové jednání expertního týmu a setkání zástupců visegrádské čtyřky rozšířené o Slovinsko a Rakousko.

Zeman se podle budoucího ministra ptal třeba na železniční a vodní dopravu, zajímaly ho také jeho manažerské schopnosti. Tématem se také stala situace na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

V této souvislosti Ťok uvedl, že jméno nového šéfa ŘSD chce mít nejpozději do konce roku. Jasno má už v případě některých spolupracovníků. Do odborných pozic ale nebude jmenovat nikoho, kdo by přicházel ze Skansky a zavdával tím spekulacím o možném střetu zájmu.

Jména tajil

Konkrétní jména na posty v resortu ale zatím jmenovat nechtěl. Nejdříve by se rád setkal s náměstky na ministerstvu a dalšími klíčovými zaměstnanci podřízených organizací, které jsou řízené resortem dopravy. Případné personální kroky by rád uskutečnil až po těchto setkáních, dodal.

V železniční dopravě se budoucí ministr s prezidentem shodli na potřebě urychleného budování vysokorychlostních tratí. Ty by měly spojovat Prahu s Berlínem a Mnichovem s budoucím možným pokračováním do Brna, Bratislavy a směrem k Černému moři.

 Zrychlení výstavby

Zrychlení výstavby by podle Ťoka mohlo napomoci zavedení systému "Design and build". Jde o koncept přípravy staveb, kdy se projekty soutěží jako celek a kdy vítěz soutěže odpovídá jak za projekt, tak i za konečnou výstavbu. Nesoutěží se oba kroky samostatně, jak je tomu zvykem doposud. Opětovně by se mohly rozjet i projekty PPP, kdy se na významných veřejných stavbách finančně podílí soukromá sféra.

Podle Ťoka prezident kritizoval příliš častou obměnu lidí v resortu dopravy včetně ministra. Tato situace prý vede k tomu, že se spousta důležitých věcí nestihne uskutečnit. Zeman uvedl jako příklad dálnici D1, s jejíž modernizací se začalo pozdě.