Obojí má pro provinilce stejný účinek: nesmí již autem odjet. O řidičák se bude moci přihlásit až poté, co kauci zaplatí.

„To jsou reálné kroky na základě poznatků z minulosti, kterými se snažíme zpřísnit celý režim,“ zdůvodnil Právu ministr dopravy Antonín Prachař (ANO), proč návrh, který rozeslal do připomínkového řízení, vznikl.

„Vzhledem k tomu, co se děje na silnicích, musíme mít nástroje, jak zabránit nebezpečným řidičům v tom, aby za chvíli nesedli za volant opět,“ dodal.

O tvrdších postizích vůči těmto řidičům se diskutuje už dlouho. Kauce od pěti až do padesáti tisíc korun je v zákoně již léta. Dokud ji řidič nesloží, může dostat botičku nebo mu auto na jeho náklady odtáhnou na místo, kde nepřekáží provozu.

Manipulace s průkazem je pro policii jednodušší než s autemŘeditel dopravní policie Tomáš Lerch

Policista tak může zakročit, má-li podezření, že řidič bezprostředně před tím zavinil smrtelnou dopravní nehodu, že ujel z místa nehody, kdy došlo k velké škodě, řídil opilý nebo zdrogovaný, neměl řidičák nebo mu dříve soud řízení zakázal.

Už 11 miliónů na kaucích

Zákon již dnes dává policistovi i možnost nebezpečnému řidiči zabránit v další jízdě, pokud hrozí, že se bude vyhýbat projednání přestupku. Odejmutí řidičáku do zástavy při nezaplacení kauce hned na místě ale v zákoně chybí. To Právu potvrdil ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

„Z praktického hlediska je to úplně stejné, ale varianta s možností zajistit řidičský průkaz je pro nás výhodnější. Manipulace s řidičským průkazem je podstatně jednodušší a levnější než manipulace s vozidlem. To bude pro nás přínosem,“ ocenil Lerch krok ministerstva.

Návrh podle něho sjednocuje ukládání kaucí s jinými zákony. „Účelem tohoto opatření je zlepšení vymahatelnosti práva vůči pachateli přestupku,“ řekl.
Jen letos již bylo podle Lercha uloženo řidičům 1023 kaucí, dohromady za 11 033 300 korun.

Za celý loňský rok to bylo 1012 případů, kdy pachatelé přestupků odevzdali policistům 11 627 500 korun. Kolikrát policisté pachatelům přestupku zabránili v jízdě botičkou nebo odtahem, se ale neeviduje.

Podle Prachaře se kauce využívaly spíše u nákladních dopravců než u osobních aut. „Budeme jednat s ministerstvem vnitra, aby policie daleko víc uplatňovala nástroje, které má. Pokud toto projde, pak jí dá daleko větší možnosti, než má dnes,“ soudí ministr.

Past na cizince

Ani nová úprava by ale nepomohla policii například v kauze lobbisty Romana Janouška, který se po nehodě, kdy opilý srazil ženu, vymluvil, že řidičák u sebe nemá. Zákon totiž neumožňuje, aby doklad byl řidiči odňat později.

Podle Prachaře se nová úprava dotkne nejen českých řidičů, ale i cizinců, kteří na našem území porušují pravidla.

„Nemůžeme dělat rozdíly. A proč nemít v českém právním řádu to, co mají jinde? Naše předpisy by měly být kompatibilní s okolními státy. Sám jsem zažil, když jako dopravci nám rakouský policista odebral registrační značku, která je majetkem státu, i když na to neměl právo. Nikdo se s námi nedohadoval,“ řekl Prachař. Ten dřív podnikal v kamiónové dopravě.

O tom, že právě vůči cizincům bude mít opatření význam, je přesvědčen dopravní expert Stanislav Huml (ČSSD). „Češi jsou dosažitelní,“ podotkl. Podle něho jsou na spadnutí smlouvy se zeměmi EU o vzájemném vymáhání pokut nebo o projednání přestupků v domovské zemi provinilce. „Pak stejně toto ustanovení ztratí smysl, zůstane jen pro cizince mimo EU,“ dodal.

Kauce musí odpovídat pokutě

Výše kauce musí být úměrná výši pokuty, která řidiči za přestupek hrozí. Policisté ji tedy nebudou vyžadovat za jízdu na červenou, ohrožení chodce na přechodu či nedání přednosti v jízdě, což jsou přestupky, které se řeší hned na místě blokovou pokutou do 2500 Kč a i ve správním řízení je sazba do pěti tisíc korun.

Určitě ji budou vyžadovat při řízení v opilosti nebo pod vlivem drog, při odmítnutí vyšetření, zavinění nehody s ublížením na zdraví či jízdě bez řidičáku, kde je sazba až 50 tisíc Kč. Může to být ale i při nedovoleném předjíždění, jízdě v autě bez registrační značky, výrazném překročení rychlosti nebo stání na místě pro invalidy. Patří sem i použití antiradaru.

Podle Prachaře se také připravuje přehodnocení pokut. „Pokuty za drobné přestupky jsou velmi vysoké, ale za závažné přestupky, jako je třeba nedodržení bezpečné vzdálenosti, jsou extrémně nízké. To je nyní předmětem diskusí,“ uvedl.