Karta opencard, která pochází z éry primátora Pavla Béma (ODS), je spojena s řadou problematických smluv. Vedení města se s nimi pokouší řadu měsíců neúspěšně vyrovnat. Za prodloužení jedné ze smluv, na níž bylo pokračování opencard závislé, čelí obžalobě deset bývalých i stávajících radních za ODSTOP 09 a pět úředníků.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Praha proto nechala vypracovat nový systém, který mají dodat čtyři firmy. Každá z nich by získala zakázku za zhruba deset miliónů korun. Odbavovací systém by zajistila společnost Mikroelektronika, o software by se postarala firma ODP, o kartové centrum XTCard a o další část systému plzeňský dopravní podnik.

Pražský primátor Tomáš Hudeček

Pražský primátor Tomáš Hudeček

FOTO: Jan Handrejch, Právo

"Je to nejlevnější a nejrychlejší cesta, jak se zbavit závislosti na jediné firmě," řekl primátor. "Nový systém je technologicky otestovaný a právně podložený," tvrdí. Rada tak upouští od původního plánu odkoupit od firmy eMoneyServices (EMS) majetková práva k opencard. Firma žádala bezmála 500 miliónů korun. Vypsání otevřené soutěže by podle primátora trvalo dva roky, což by znamenalo další z hlediska zákona problematické prodlužování smluv. Závazky, které má Praha z minulosti vůči EMS, patrně vyřeší až soud.

Systémy budou fungovat společně

Na karty, které mají platnost do konce roku 2016, si podle primátora mohou cestující dál nahrávat předplatné kupony. Od příštího roku by pak měli noví žadatelé nebo ti, kteří opencard ztratí, dostat zcela novou kartu. Jak bude vypadat a zda se bude i nadále nazývat opencard, zatím není jasné. Oba systémy budou fungovat souběžně s tím, že uživatelů původní opencard bude ubývat.

Opencard, která slouží především jako tramvajenka, si dosud vyzvedlo asi 1,2 miliónu cestujících.