Opoziční strany požádaly o svolání mimořádné schůze, na které by se hlasovalo o zřízení zvláštní vyšetřovací komise k situaci na ministerstvu dopravy. ODSTOP 09 vadí údajně chaotická situace v ŘSD, nezvládnutí výběru dodavatele mýtného systému či údajné zadávání veřejných zakázek neprůhledným firmám.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

K jednání o zřízení komise se nakonec Sněmovna vůbec nedostala. Poslanci totiž neschválili pořad schůze. Debatu o něm ale využili k diskusi právě o situaci v resortu dopravy.

„Ministerstvo dopravy pod Antonínem Prachařem nezvládá organizaci rekonstrukce D1, zrušilo stavbu dálnice R52 na Vídeň, prochází neustálými personálními výměnami, nezvládá vybrat provozovatele mýta a neustále odkládá otevření železnice konkurenci. Prakticky každý z těchto důvodů sám o sobě by stačil na okamžitý vyhazov ministra,“ prohlásil předseda poslanců a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).

Vina na straně pravice, řekl Prachař

Stávající ministr dopravy Antonín Prachař v debatě uvedl, že za současné problémy mohou pravicové vlády, které byly v posledních letech u moci. „Nechápu, že jde o stejné strany a osoby, které za 25 let s infrastrukturou neudělaly vůbec nic,“ prohlásil směrem k iniciátorům schůze.

Ministerstvo dopravy se podle něj nachází po osmi letech pravicových vlád v „totálním rozkladu“, přiznal. Vyčetl pak některé známé kauzy bývalých ministrů, například ministra za LIDEM Pavla Dobeše, za kterého se spouštěl problematický registr vozidel. „Vzpomínáte si na tuto dobu? Bylo tehdy ministerstvo dopravy v lepší kondici, než je dnes?“ dotázal se Prachař.

Stanjura se podle něj zase stal ministrem jen proto, že byl posledním spojencem Petra Nečase.