Nic nemažeme, jen vulgarity, dušují se správci stranických profilů. „Snažíme se v maximální míře nic nemazat; pouze pokud jsou v komentáři hanlivá slova, tak jej mažeme. Ale to se stává jen výjimečně,“ řekl Právu správce Facebooku ČSSD Jan Novák.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Petr Ducháček, který se stará o profil TOP 09, přiznává, že strana čelí tvrdší kritice. „Držíme si trend, nechceme dělat cenzuru. Negativní příspěvky – těch je většina, protože lidé si stěžují, necháváme. Mažeme jen ty příspěvky, co jsou sprosté nebo urážlivé,“ popsal Právu.

Uživatelé však dokážou dojít opravdu daleko. „Občas tam jsou nadávky nejhlubšího zrna. Fanoušci si navzájem vytvářejí pornofotokoláže, a tím se zesměšňují. Museli jsme kvůli tomu zablokovat možnost vkládat fotografie,“ dodal.

V počtu fanoušků TOP 09 mezi ostatními politickými stranami vede – chlubí se téměř 94 tisíci. Na záda jí nyní dýchá hnutí ANO, které na sociální síti podporuje 92 tisíc uživatelů.

Problémy jako topka však prý babišovci nemají.

„V momentě, kdy někdo použije vulgárního výrazu, tak to Facebook skryje. My do toho nezasahujeme,“ řekl Právu Marek Prchal, který stránku hnutí spravuje.

„Řekli jsme si, že se budeme s lidmi bavit, dodáme jim informace, nebo když nám někdo řekne, že s námi nesouhlasí, tak mu poděkujeme. Někdy jsou diskuse těžké, někdy je komentářů pozitivních i negativních spousta,“ dodal.

Získat co nejvíc fanoušků je pro stranu dobrá strategie, jak svými výstupy prakticky zdarma denně oslovovat voliče. Přesto vztah mezi počtem fanoušků a výsledky voleb podle Václava Štětky, vedoucího výzkumné skupiny PolCoRe, která se zabývala evropskými volbami na Facebooku, není zřejmý.

„Vztah mezi počtem fanoušků na Facebooku a množstvím získaných hlasů ve volbách není rozhodně lineární, jak demonstrují strany s nejnižší fanouškovskou základnou na Facebooku, které se ve volbách umístily na třetím až pátém místě,“ uvedl ve studii.

Mladých je dost

Na mysli měl zejména výsledek lidovců či komunistů, kteří se popularitou na sociálních sítích proti jiným partajím pyšnit nemohou. Zatímco KDU-ČSL dalo svůj „palec“ do konce září přes 12 tisíc lidí, KSČM dokonce jen něco přes 2600. To jsou přitom dvě strany s nejvyšším počtem členů.

Víc fanoušků má Česká pirátská strana i Strana svobodných občanů (obě přes 50 tisíc), přičemž ta první v evropských volbách jen těsně neuspěla a ta druhá má jednoho europoslance.

„Nelze však říci, že fanoušci nemají vliv, my jen neumíme říci, jak velký vliv je. Nepochybně prezentace politických stran na sociálních sítích zasahuje do vrstvy potenciálních voličů,“ dodal Štětka pro Právo.

V Česku Facebook používá 4,2 miliónu lidí, 17 procent z nich ještě nedovršilo 18 let, kdy u nás začíná volební právo. Věkové rozložení fanoušků politických stran je však jiné. ANO přiznává, že neplnoletých příznivců má na sociální síti z 92 tisíc asi čtyři procenta. „Nejaktivnější skupinou jsou muži ve věku 18 až 34 let a ženy 18 až 24 let,“ řekl Právu Prchal.

Obdobně je na tom v počtu mladých fanoušků i TOP 09 – z téměř 94 tisíc fanoušků jich neplnoletých je pět procent. Nejsilnější skupinu (33 procent) tvoří mladí lidé mezi 18 a 24 lety.

Rozložení z hlediska věku ve fanouškovské základně ČSSD se oproti tomu liší. Z celkového počtu více než 15 tisíc fanoušků jich 9 procent ještě neoslavilo osmnácté narozeniny. Piráti mají v této skupině z celkového počtu 58 tisíc příznivců 10 procent.

I když skupiny nedospělců nebývají tak početné, pro strany nejsou marginální. Podle Českého statistického ústavu v roce 2014 oslaví 18. narozeniny a volební právo nabyde přes 90 tisíc lidí.