Celkem soud Praze za Blanku nařídil zaplatit přes pět miliard korun. Poslední částku má Praha zaplatit do tří dnů od chvíle, kdy verdikt nabude právní moci, což bude podle předsedkyně senátu Aleny Bánayiové do 30 dnů.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

„Soud naší žalobě vyhověl,“ uvedl mluvčí Metrostavu František Polák.

Původně necelá půlmiliarda

Trojský most měl být původně mnohem levnější, mluvilo se asi o 480 miliónech korun. Projekt se v éře exprimátora Pavla Béma (ODS) změnil a realizoval se architektonický návrh Romana Kouckého, který nyní pracuje na novém územním plánu Prahy, a Jiřího Petráka. Metrostav tuto realizaci ocenil asi na 1,2 miliardy korun.

Trojský most

Trojský most

FOTO: Petr Hloušek, Právo

„Není pravda, že jsme zdražili most. Stavíme jiný na základě toho, že si to u nás hl. m. Praha objednalo,“ opakovaně argumentoval mluvčí Metrostavu František Polák. Město o takové objednávce pochybovalo, soud v tom ale dal za pravdu navrhovateli, Metrostavu.

Metrostav u soudu také nárokoval valorizace cen a uhrazení faktur za změny v projektu celé Blanky za asi 300 miliónů korun. Soud ale uznal jen ty po letošním dubnu.

Dluh za pět miliard

Na jaře arbitři Praze nařídili uhradit Metrostavu dluh asi 2,7 miliardy a zaplatit i částku 1,3 miliardy korun nutnou k dokončení stavební části Blanky.

Video

Na Trojském mostě v Praze se testuje zkušební provoz. Zdroj: Novinky.cz

Díky rozhodnutí Praha podle náměstka pražského primátora Jiřího Nouzy (TOP 09) faktury nyní platí, dříve neměla legální způsob, jak to učinit. Hrozilo porušení zákona o veřejných zakázkách a trestní odpovědnost současného vedení Prahy za stavbu započatou v éře Pavla Béma. Snad kvůli tomu se na magistrátu žertuje o tom, že by tunelový komplex měl nést jiné dívčí jméno. Nikoli Blanka, nýbrž Pavla.

Celková cena několika tunelů v délce asi šesti kilometrů, z pražského Hládkova na Pelc-Tyrolku, které se stavěly osm let, bude zhruba 37 miliard korun.