Kolona kamiónů zůstala stát dvacet minut. Protestující jim totiž znemožnili díky neustálému přecházení přechodu pro chodce u kruhového objezdu Slávie průjezd. Místní řidiči se díky znalosti města mohli vyhnout neprůjezdné silnici jinými ulicemi.

Omezením dopravy chtěli členové občanského sdružení Obchvat Náchoda upozornit na osmnáctiletou snahu vést jednu z nejdůležitějších spojnic Evropy mimo 20tisícové město, kudy denně projede okolo dvaceti tisíci aut, z toho možná polovina kamiónů.

„Nevidíme jiný způsob, jak na letitý problém upozornit. Slušnost je někdy bezzubá i když postupujeme mírně a kultivovaně. Jinde za podobných situací zapalují auta a kdoví co ještě,“ konstatoval šéf náchodského sdružení Jan Chaloupka.

Blokáda dopravy v Náchodě

Blokádu jedné z nejfrekventovanější kruhových křižovatek u restaurace Slávie

FOTO: Josef Vostárek, ČTK

Blokádu jedné z nejfrekventovanější kruhových křižovatek u restaurace Slávie sdružení spustilo páteční odpoledne, kdy provoz v Náchodě nejvíce houstne. Řidiči dostali pětijazyčný informační letáček.

„Akci jsme náležitě nahlásili, tvrdí Chaloupka, jehož od blokády neodradil ani ministerský úředník Jan Borůvka. „Ministerstvo dopravy s obchvatem Náchoda počítá. Pomáhají i nově platné zákony. Blokáda není nutná,“ oponoval Borůvka. „Čekáme marně už osmnáct let,“ kontrovali aktivisté.

Náchod plánuje začátkem letošního října spustit přerušené územní řízení léta diskutovaného obchvatu. Městu se nedávno podařilo přesvědčit posledního z majitelů strategických pozemků. Situace z D 11, kdy kauza Havránková na léta zablokovala výstavbu, Náchodu zřejmě nehrozí.

Blokáda dopravy v Náchodě

Blokáda dopravy v Náchodě

FOTO: Josef Vostárek, ČTK

„Nikdo z dotčených pozemkových vlastníků se nevyslovil proti možnému prodeji,“ tvrdí náchodský starosta a poslanec Jan Birke (ČSSD). „Všech jedenáct poslanců z Královéhradeckého kraje vytvořilo jednotnou koalici za dostavbu silnice R 11 a stavbu náchodského obchvatu,“ doplnila Birkeho poslankyně Soňa Marková (KSČM).

Obchvatu ale stojí v cestě odpor některých obyvatel obcí Vysokov a Kramolna kudy má okružní komunikace vést. Nesouhlas s jedinou možnou trasou obchvatu sdružil tamní obyvatele do občanských sdružení schopných stavbu nějaký čas blokovat.
„Všichni, kdo si tam kvůli jedinečné poloze postavili kolonie domů, věděli, že územní plán počítá kolem jejich obcí s obchvatem,“ popisují aktivisté.