"Ztráta práva přednosti v jízdě, když jde o záchranu lidských životů, by byla velmi nepříjemná. Doby transportů by se prodloužily, jde o nebezpečí z prodlení," řekl zástupce náčelníka Horské služby ČR a náčelník oblasti Krkonoše Adolf Klepš.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Horská služba je podle něj prodlouženou rukou zdravotnických záchranářů a mnohdy je na místě neštěstí první a jediná. Návrh zbavit horské záchranáře modrých majáků s nimi podle Klepše nikdo neprojednal.

Po nedávné diskusi o rozšiřování těchto práv o šéfy tajných služeb a železniční inspektory tak ministerstvo navrhuje omezení. Podle úřadu je nyní řada institucí, které využívají práva přednostní jízdy bez toho, aby k tomu existoval reálný důvod. To, že některé z nich právo přednostní jízdy dostaly, navíc působí jako precedens a vyvolává vlnu neoprávněných žádostí u podobných institucí, uvedlo v odůvodnění ministerstvo.

Právo dostali kynologové

Příkladem takto uděleného oprávnění je podle ministerstva případ Svazu záchranných brigád kynologů České republiky.

Kromě kynologů považuje ministerstvo za zbytečné právě majáčky na vozidlech horské služby. Ty zasahují především mimo pozemní komunikace a v případě potřeby mohou využít jinou formu upozornění na pohyb po komunikaci, uvedl úřad v materiálu.

Podle Klepše vozidla horské služby jezdí vedle silnic prvních až třetích tříd i po místních a účelových komunikací, kde také musejí dodržovat pravidla silničního provozu.

"Nejezdíme jen po sjezdovkách a turistických cestách," řekl Klepš. Připomněl, že práva přednosti v jízdě s modrým majákem využívají nejen auta, ale i jiné dopravní prostředky horské služby, například skútry.

Modrý výstražný maják nyní mohou používat zejména vozidla státní a obecní policie, zdravotnické záchranné služby, hasičů, celní správy a horské služby. Stanovený počet vozidel vybavených majáky mohou rovněž používat dopravní podniky ve velkých městech a velitelé ozbrojených sil Armády ČR. Z ústavních činitelů jde o prezidenta republiky, předsedy obou komor Parlamentu a členy vlády.

Rozšíření práv na používání majáčků prosazoval bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák. V lednu poslal úřad do meziresortního řízení návrh na rozšíření vymezeného počtu vozidel o šéfy Bezpečnostní informační služby, Vojenského zpravodajství a Úřadu pro zahraniční styky a informace. Dále mělo jít o inspektory Drážní inspekce a Úřadu odborného zjišťování příčin leteckých nehod. Nové vedení ministerstva ale návrh v březnu stáhlo.

Modrý výstražný maják nyní mohou používat zejména vozidla státní a obecní policie, zdravotnické záchranné služby, hasičů, celní správy a horské služby. Stanovený počet vozidel vybavených majáky mohou rovněž používat dopravní podniky ve velkých městech a velitelé ozbrojených sil Armády ČR. Z ústavních činitelů jde o prezidenta republiky, předsedy obou komor Parlamentu a členy vlády.