V hlavním městě musejí cestující v pondělí počítat s tím, že od osmi hodin ráno dvacet minut nepojedou autobusy.

"Organizovat jakékoliv protestní či nátlakové akce v době, kdy probíhají seriózní jednání považujeme za ukvapené a krátkozraké," řekl novinářům v pátek předseda Odborového svazu dopravy Jiří Kolář.

Pražští autobusáci vyhlásili stávku na protest proti připravované novele zákona o provozu na pozemních komunikacích. Nelíbí se jim především, že by řidiči z povolání měli dostávat 1,5krát až dvakrát vyšší pokuty než ostatní řidiči.

"Podařilo se nám na ministerstvu dopravy i v hospodářském výboru parlamentu prosadit, aby se takto zvýšené pokuty ukládaly pouze za nejzávažnější přestupky," uvedl Jaromír Kozák, místopředseda Odborového svazu pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství.

Vyšší pokuty za alkohol a jízdu bez řidičáku

Zvýšené pokuty by tedy profesionální řidiči měli napříště dostávat pouze za řízení po požití alkoholu nebo omamné látky, za odmítnutí výzvy policisty k podrobení se dechové zkoušce nebo lékařskému vyšetření, dále v případě, že řidič není držitelem příslušného řidičského oprávnění a nebo tehdy, když řídil i přesto, že mu bylo řidičské oprávnění zadrženo.

"Zajímá nás především bezpečnost účastníků silničního provozu. Alkohol a návykové látky do dopravy nepatří. Úlevy tam nesmí být. Dokonce bychom byli za to, aby se postihy zpřísnily. To musí být trestáno nekompromisně," prohlásil Kolář.

Podle návrhu novely by měl řidič osobního auta dostat za nejtěžší přestupky pokutu do 50 000 korun, řidič nákladního vozu až 75 000 a autobusu dokonce 100 000 korun. Zákon má Sněmovna ve druhém čtení projednat příští týden. Platit by měl od ledna 2005.