Výbor doporučuje, aby automobily musely svítit po celý rok, na přechodech musela automaticky zastavovala i vozidla v souběžných pruzích. Za použití antiradaru navrhuje pokutu až sto tisíc. Nákladní auta by směla předjíždět jen na komunikaci se třemi a více pruhy. Zpřísnit chce i podmínky pro využívání parkovacích míst pro invalidy. Tato stání by napříště mohli používat jen invalidé vozíčkáři.

O nejdůležitějších ze změn, které přijal hospodářský výbor, informoval včera novináře poslanec Miroslav Kala (ČSSD).

Na přechodech brzdit s ostatními

Mezi významné změny, které výbor přijal, patří i ta, která má pomoci ke snížení počtu tragédií na přechodech pro chodce. Podle schváleného návrhu by totiž řidič napříště musel zpomalit či zastavit vždy, když tak činí automobil v souběžném pruhu.

Na přechodech často dochází k situaci, kdy řidič v jednom pruhu zastaví, zatímco řidič ve vedlejším pruhu chodce přes zastavivší automobil nevidí a pokračuje v jízdě.

Za antiradar sto tisíc

Významným zásahem by mohl být i zákaz používat takzvaný antiradar. Ten upozorňuje řidiče na zařízení, jimiž policie měří rychlost. Policie by podle aktuálního návrhu mohla radary pokutovat až sto tisíci korunami a nařizovat jejich odstranění, případně je odstraňovat na náklady provozovatele.

Podle dalšího z přijatých pozměňovacích návrhů by také mohly nákladní automobily téměř přijít o možnosti předjíždění. Mohly totiž předjíždět jen na komunikacích s třemi jízdními pruhy. Jinde by nákladní automobil nesměl nikoho předjet.

Významně by mohla novela usnadnit situaci při dopravních nehodách, kdy nedojde k újmě na zdraví. Taková nehoda by se totiž mohla obejít bez policie, samozřejmě jen tehdy, pokud viník bude ochoten poškozenému poskytnout své osobní údaje.

Při nehodách bez škod na zdraví by tak odpadlo mnohdy i několikahodinové čekání na policii. Na druhé straně by se mohli postihu policie lépe vyhýbat například i opilí viníci nehod. "Musíme počkat, jak budou definovány definitivní podmínky. Je jisté, že všechny pojišťovny a jejich likvidační služby budou muset na tyto změny zareagovat, zatím však není možné říci jak, neznáme-li definivní podobu příslušné legislativy," řekl Právu mluvčí Kooperativa pojišťovny Marek Vích. "Může to zrychlit likvidaci škod, ale zároveň mohou vzniknout i problémy, pokud se účastníci nehody nejprve dohodnou a pak změní názor," uvedl mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

Invalidy možná rozdělí

Velice kontroverzním bude nepochybně návrh na změnu využívání stání pro invalidy. Tato stání by totiž mohla být napříště určena jen těm osobám, které se pohybují pomocí invalidního vozíku. Osoby s těžkými poškozením zdraví, ale bez vozíku, by o výhodu přišly. Podle Kaly jde o reakci na benevolentní přístup lékařů k posuzování invalidů. Přesto sám vnímá tento bod jako kontroverzní.

"To mi připadá nesmyslné. Je řada jiných druhů zdravotního postižení, kdy ten člověk nemůže chodit, kdy potřebuje být co nejblíže k tomu místu, kam jede," řekl Právu předseda Národní rady zdravotně postižených Václav Krása. Jako příklad uvedl osoby, které trpí Bechtěrevovou nemocí: "Oni mají ztuhlé klouby, a když vystupují, potřebují opravdu hodně místa, otevřít dveře naplno, protože ty nohy neohnou," dodal Krása.

Jana Hrdá z Pražské organizace vozíčkářů Právu řekla, že návrh by neměl znít striktně, že má jít pouze o vozíčkáře. "Mělo by tam být, že to je pro lidi, kteří to opravdu potřebují. Ovšem pak si nedovedu představit, kdo bude zkoumat, kdo to potřebuje a kdo ne. Nehledě na to, že z toho znaku stejně není zřejmé, jak je ten člověk postižený. Takže je to plácnutí do vody."

Pramalou radost jistě řidičům udělá návrh na zavedení práva zastavovat vozidla a měřit rychlost i pro obecní policii.

Novela by mohla vstoupit v platnost k 1. lednu 2005.

Sněmovna také včera v prvním čtení propustila novelu, která má umožnit až roční vězení pro ty, kteří řídí automobil pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky. Stejný trest by se mohl vztahovat i na řidiče, kteří neabsolvovali autoškolu.