Počet lidí, kteří po nehodě soupravy zemřeli, vzrostl na 22 a zdravotníci nevylučují, že jich ještě přibude. Ze 162 zraněných bylo v moskevských nemocnicích hospitalizováno 129 cestujících, z nichž někteří jsou ve vážném stavu. Viníci se zatím hledají, vyšetřovatelé události oznámili, že už zatkli dva podezřelé. Důvod hrozné tragédie byl zřejmě technického charakteru. To znepokojilo i pražské cestující, protože ruskými vagóny částečně stále jezdí.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

„Podle prvních informací selhala elektrická část vlakové soupravy. I v Praze jezdí původně ruské vozy metra. Jejich elektrickou výzbroj ale nechal dopravní podnik v minulých letech kompletně vyměnit, předtím se rekonstruovaly i celé podvozky. Z původních ruských souprav tak vznikly vozy, které splňují nejpřísnější požadavky na bezpečnost. Přesto necháme v zájmu bezpečnosti cestujících všechny soupravy metra znovu prověřit,“ slíbil na sociálních sítích ve čtvrtek odpoledne primátor Hudeček.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Při nehodě v moskevském metru zemřelo dvacet lidí. Zdroj: Reuters

Bezpečnostní kontroly dělá DPP soustavně

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) uklidňuje cestující tím, že kontroly bezpečnosti a technického stavu vozidel probíhají soustavně.

„Výhybky v pražském metru podléhají řadě kontrol od průběžných západkových zkoušek, které se vykonávají denně, přes kontroly v termínech stanovených předpisovou soustavou – zahrnují měření parametrů i defektoskopické kontroly – až po čtvrtletní komisionální kontroly. Jejich činnost je zajištěna standardním staničním zabezpečovacím zařízením, které samozřejmě má nouzové napájení,“ sdělila Právu mluvčí DPP Aneta Řehková a prozradila, kolik ruských souprav podnik ještě má.

„DPP provozuje 93 pětivozových vlaků 81-71M, což jsou zásadním způsobem rekonstruované původní sovětské vozy 81-71. Projekt rekonstrukce vozů řešil také otázku provozní bezpečnosti – byly odstraněny hořlavé a zdraví škodlivé materiály, moderní elektrická výzbroj snížila možnost zahoření, diagnostika a požární signalizace přispívají ke včasné indikaci případného problému. Z pohledu porovnání s ostatními městy si stojí technická úroveň vozového parku v Praze velmi dobře, vykazované průměrné stáří 8,35 roku je číslo nadstandardní,“ ubezpečila Řehková s tím, že jakmile bude známa přesná příčina havárie v moskevském metru, provede se i mimořádná kontrola v pražském metru.

V říjnu se bude tragédie v metru nacvičovat

Mimoto se chystá také nácvik podobné situace, která se odehrála v Moskvě, i v pražském metru.

„V říjnu bude probíhat cvičení v metru, kterému bude velet hasičský záchranný sbor. Netroufám si říci, zda se u nás nemůže stát to samé jako v Moskvě, to je otázka technického charakteru, navíc když není ještě úplně jasné, co bylo příčinou nehody. Ale věřím, že i díky opakovaným preventivním cvičením a opatřením jsme na takovou situaci dobře připraveni,“ řekl Právu ředitel bezpečnostního odboru pražského magistrátu Josef Juránek.