„Nahoře na Václavském náměstí na přechodu vedle jezdecké sochy sv. Václava je krásně vidět absurdita zákona - uplatnění práva přednosti chodcům. Zde se střetávají chodci s řidiči, když si musejí vynucovat přednost v chůzi na přechodu pro chodce a zároveň se snaží vynucovat přednost i řidiči, aby mohli projet přes frekventovaný přechod,“ říká dopravní expert Milan Bělka ze společnosti Radokaps, která zajišťuje právní pomoc řidičům.

Při výjezdu shora z magistrály od bývalé Svobodné Evropy směrem dolů na Václavské náměstí mnohdy řidič vjíždí do zatáčky k přechodu pro chodce rychlostí 50 kilometrů v hodině, a z úseku vzdáleného přibližně deset metrů nemá možnost plynule zastavit a umožnit chodci bezpečně přejít.

„Značka 'Přechod pro chodce' je umístěna na nevhodném místě. Měla by být umístěna s upozorněním před zatáčkou, aby řidič mohl včas a řádně reagovat. Variantou by bylo umístit přechod pro chodce níže a přidat zábranu pro chodce vycházející z metra. Dalším řešením by bylo nainstalování zpomalujícího prahu, který sníží rychlost jízdy,“ vysvětluje expert.

Zmatená křižovatka v Krči

Pro řidiče je záludnou také křižovatka ulic Sulická a Pod Višňovkou v Krči, kde není řinčení plechů nabouraných aut ničím výjimečným. Většina řidičů projíždí křižovatkou tak, že vjíždějí nebo vyjíždějí z vedlejší ulice. Jen málo aut jede po té hlavní. Výsledek je takový, že každé auto musí před vjezdem do křižovatky přibrzdit a tvoří se tam kolony.

Označení křižovatky vzniklo v závislosti na plynulý průjezd autobusů, které však mají změněnou trasu již řadu let, a původní značení zůstalo zachováno.

Řidiče rozčilují omezení na 50 km/h

Na některých hlavních pražských silničních tazích a magistrále jsou omezení rychlosti na padesátku sporná, ba dokonce nesmyslná. Omezení zavedl magistrát místo protihlukových bariér. Přitom nelze úplně změřit, zda snížení rychlosti má vliv na hlučnost. Se situací se řidiči mohou setkat například v ulici 5. května směrem do centra, kde padesátka brání plynulosti dopravy.

„Omezení rychlosti na 50 km za hodinu mi tady přijde nesmyslné. Je tu zákaz vjezdu nákladních vozidel, a jestliže zde pojedou osobní vozidla rychlostí 50 nebo 70 km/h, ten rozdíl hluku bude minimální. Řešením by byly zvukové clony, které se dají pořídit za pár set tisíc korun, nikoliv za milióny,“ říká Bělka.

Video

Dopravní značení v ulici 5. května

„Ke snížení rychlosti došlo například na komunikaci V Holešovičkách, 5. května, Strakonická, Liberecká, Štěrboholská (pro nákladní vozidla), Spořilovská. Například po snížení rychlosti na komunikaci 5. května byla kladná zpětná vazba od místních obyvatel, ale řidiči se bouřili. Stejně tak snížení rychlosti na Strakonické bylo silně podporováno místním občanským sdružením,“ uvedla koordinátorka protihlukových opatření Magistrátu hl. m. Prahy Pavla Úlovcová.

„Podle stanoviska silničního správního úřadu odboru dopravy Magistrátu hl. m. Prahy je rychlost provozu 50 km/h z hlediska propustnosti kompletní silniční městské sítě včetně páteřních kapacitních komunikací přijatelná a neznamenala by zhoršení průjezdnosti města. Plošné snížení rychlosti bylo i doporučeno zpracovatelem Akčního plánu snižování hluku pro aglomeraci Praha, nicméně to je věcí širší společenské shody,“ doplnila koordinátorka.