"Aby databáze byla účinná, je zapotřebí, aby byla online," řekl ředitel odboru bezpečnostní politiky ministerstva vnitra Martin Linhart. Zájemce by jednoduše zadáním VIN kódu získal ihned požadovanou informaci. Ministerstvo podle něj chce, aby informace byly širší a týkaly se například i dopravních nehod.

EU letos připravila novou směrnici, podle které budou muset členské země shromažďovat údaje související s historií vozidla a umožnit k nim přístup. Zároveň by měl každý stát zavést tresty za stáčení tachometrů i zákaz nabízení takových služeb. Současně s tím by měla platit i objektivní odpovědnost provozovatele vozidla, který by sám musel dbát na to, že jeho auto nebude mít přetočený tachometr. Směrnice má být platná nejpozději od roku 2018.

Velcí hráči na trhu databázi vítají

Mládek v květnu sestavil pracovní komisi složenou ze zástupců různých resortů. Ta navrhla, vedle zavedení zákazu manipulace s tachometrem do zákona včetně postihů, zákaz nabízení těchto služeb. STK by také měly být povinny při evidenčních a technických kontrolách zapisovat stav tachometru do registru vozidel a do velkého technického průkazu.

Vytvoření databáze by uvítaly některé velké autobazary. Nyní data o historii vozů kupují například od společnosti Cebia, která má údaje od servisů nebo leasingových firem. Ta vytvoření databáze s údaji z STK uvítala jako rozšíření množství dat o vozidlech. Zároveň ale zpochybnila, že by mohlo jít o dostatečně vypovídající databázi, protože auta nejezdí na STK příliš často.

V Česku loni podle společnosti Cebia změnilo majitele asi 570 tisíc ojetých osobních vozů s průměrnou cenou 159 tisíc korun. Z toho zhruba 220 tisíc aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o 100 tisíc kilometrů. Celkem je podle společnosti v Česku nejméně půl miliónu aut se stočeným počtem kilometrů.