„Za prošlou autolékárnu hrozí v blokovém řízení sankce do dvou tisíc korun, ve správním řízení pak od 1500 do 2500 korun,“ řekla Právu mluvčí policejního prezidia Petra Strašilová.

Policie sice podle jejích slov nechystá na léto speciální kontrolní akci zaměřenou na autolékárny, o ty se však může zajímat každý policista v rámci kterékoli namátkové kontroly.

„Kontrola lékárniček je součástí každé namátkové kontroly, ať už dopravní, nebo pořádkové policie,“ uvedla Strašilová. „Je to čistě na konkrétním příslušníkovi, jestli ji zkontroluje. Sama jsem devět let pracovala na obvodním oddělení a lékárničku jsme při běžné kontrole zkontrolovali vždycky,“ podotkla Strašilová.

Exspirační doba je vyznačena na obalu každé autolékárny. Pokud si motorista nakupuje jednotlivé části vybavení zvlášť, musí dávat pozor na datum trvanlivosti u každého obvazu či náplasti.

První pomoc musí přijít včas 

V době plošné výměny autolékárniček vylétly kromě celkového objemu prodeje i jejich ceny. Před čtyřmi lety se lékárničky odpovídající nové vyhlášce v levnějších verzích prodávaly za zhruba 250 korun a motoristé za ně utratili asi miliardu korun. Nyní lze nejlevnější autolékárny pořídit i za ceny kolem stovky.

Důraz na dodržování expirační doby pro výbavu lékáren do aut označovala část odborníků za zbytečnou přísnost už před poslední výměnou. Vyhláška z roku 2009 zavedla s platností od 1. ledna 2011 přesnější specifikaci zdravotnických prostředků. Motoristy čeká další výměna lékárniček, jinak hrozí pokuty.

Jde například o rozměry a vlastnosti náplastí či nůžek, povinné izotermické fólie a resuscitační masky s výdechovou chlopní a filtrem. „Trvání na době exspirace u každého prošlého obvazu je velmi diskutabilní,“ řekl Právu Václav Špička z Autoklubu ČR.

„I zdravotníci říkají, že když se člověk snaží například zastavit krvácení, je celkem jedno, zda to udělá prošlým obvazem, nebo třeba hadrem od oleje. Jde čistě o ten akt a o čas,“ řekl Špička.

Pětina řidičů od nehody ujede

Už před čtyřmi lety proto plédoval za prodloužené exspirace například u obvazového materiálu. „Spíš než kontroly lékárniček by asi bylo přínosné zlepšit povědomí občanů o způsobech první pomoci. A také o tom, jak je důležité ji poskytnout,“ dodal Špička.

Z policejních statistik totiž vyplývá, že zhruba pětina řidičů, kteří zaviní dopravní nehodu, z místa ujede, aniž poskytne zraněným jakoukoli pomoc. I přesto, že se tím dopouštějí trestného činu neposkytnutí pomoci, za který hrozí až pět let vězení.

Otázkou také zůstává, zda řidiči umějí všechny součásti povinné výbavy autolékárny správně používat.

Na diskusních fórech se poměrně často přiznávají k tomu, že autolékárnu vybavenou podle platné vyhlášky vozí v autě jen kvůli hrozbě policejní kontroly a pro skutečné použití mají vlastní lékárničku vybavenou třeba i prošlým materiálem, ovšem takovým, s jakým jsou zvyklí pracovat.

„Je to případ od případu. Někteří řidiči lékárničku umějí používat, jiní ne,“ podotkla mluvčí pražské Zdravotnické záchranné služby Jiřina Ernestová. „Záleží i na tom, jak je lékárnička provedena, na návodu, jak postupovat, i na tom, při jaké události ji je třeba použít,“ dodala zdravotnice.